Svar: Sanglege
8. september 2004
Alder:
8 mdr.
Hej
Det er helt normalt for din søn alder at han er interesseret i verden omkring sig og du et eller andet sted kommer lidt i baggrunden. Men du skal se det posistive i det, for det er jo et udtryk for at han føler sig tryg og har mod på oplevelser og at han ved at mor er der. Du er den trygge base, som giver ham styrken til at bevæge sig ud i livet og når han er ked af det, så er du stadig den bedste!:o)
Sanglege findes der mange af. Du kan låne bøger på biblioteket, hvor sangene står beskrevet og også hvordan man leger/laver fagter til dem. Derudover så vil jeg foreslå dig at købe nogle kasettebånd. De fås billigt i legetøjsforretningen. BR sælger f.eks. bånd med børnesange til ca 20 kr. Flere af børnesangene er der også fagter til, men det kræver jo naturligivis at du kender både sang og fakter - ellers kan en kombination af bånd og bøger måske være en mulighed.
Musik er godt at bevæge sig til og danse til. Du kan danse med din søn på armen og følge musikken.
Sange som du sikkert kender fra din barndom kan være:
'Mon du bemærket har, hvad der på loftet var, det var en kæmpe ting, som cyklede rundt omkring, det var en elefant ...'
'I en skov en hytte lå, nissen gennem ruden så, haren kom på lette tå, bankede derpå. Hjælp mig hjælp mig i min nød, skyder jægeren er jeg død ...'
'Jeg er en lille undulat, jeg har så ondt i min mave, for dem jeg bor hos, ja dem jeg bor hos, de er så nærige. De gir´mig sild, hver eneste dag...'
'Først den ene vej og så den anden vej, atju atju og tre små klap. Skomagerdrengen er så rar, for han pudser sko for far...'
'Med hænderne siger vi klap klap klap, med fødderne siger vi tramp tramp tramp, at du må huske på... (evt. sidde med ham på skødet imens).
'Klappe klappe kage, imorgen skal vi bage, en dejlig søster kage, dyppe den i fløde, så smager den så søde...'
'Pandeben, øjesten, næsetip, mundelip, hageflip, dikke dik...'
Jo der er et utal af muligheder, det er bare lige at komme i tanke om dem eller høre dem igen, så af sted til biblioteket og en tur i BR eller et tredie sted.
Med hensyn til at kravle så lyder det som om han er på vej. Du kan evt. hjælpe ham til at stå bedre på knæene ved at sy et par skindlapper på hanss bukseknæ.
Fortsat held og lykke med det hele.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske