Svar: Hvordan sover vores søn bedre? - 3 mdr.
16. august 2004
Alder:
3 mdr.
Kære Hanne
Det er meget sævrt at skelne imellem hvorvidt der er tale om en vane eller et trygheds behov.
Vanen opstår i og med at jeres dreng har haft problemer med ørerne, det har gjort ondt at ligge ned og han er derfor vandt til at sove uroligt og vågne pga smerter. Samtidig så vil det at have smerter gøre at man har behov for trygheden og kalder på sine forældre. Tingene hænger jo sammen.
Samtidig så drømmer han højst sandsynligt også meget med den alder han har. Han vågner op og har behov for at I kommer ind til ham, beroliger ham, hjælper ham om på siden og sover videre.
Det bedste I kan gøre er at lade ham ligge lidt og se om ikke han selv falder til ro, som I også allerede gør nu. Falder han ikke til ro, må I gå ind til ham. Det er en svær balance at være der når han har behov og samtidig trække tiden og give ham mulighed for at falde i søvn igen selv.
Jeg kan derfor ikke give dig en facitløsning og sige 'gør sådan' så ændrer tingene sig. Giv jeres søn tryghed, når han har behov for det og lad ham være, så han selv lærer at finde ro. Jeg tror bestemt at tiden vil atbejde for jer, selv om det er hårdt i øjeblikket og I alle har behov for en sammenhængende søvn.
Tilsidst vil jeg lige sige at I naturligvis skal være opmærksomme på at han ikke vågner eller sover uroligt fordi han er sulten.
Selv om han nu har fået dræn i ørerne kan det være en god idé at elevare hans hovedgærde lidt, så han sover med hovedet lidt løftet. Det gør I bedst ved at lægge en pude eller en tyk bog under madrassen i sengen, hvor han sover.
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske