Svar: Vil ikke kravle, stå eller gå
18. august 2004
Alder:
11 mdr.
Kære Lene
Selv om det er hårdt så er du jo et eller andet sted godt klar over hvad der kan være grunden til at jeres datter ikke selv kan sætte sig op, kravle, stå eller gå - gåvognen. Men fortvivl nu ikke!:o)
Jeres datter skal nok lære at mobilisere sig, men det kræver at I sætter gåvognen langt væk. Skal hun endelig gå ved noget, så skal det være ved en vogn, som hun skubber foran sig.
Hvis I kan lære hende at kravle først, vil det naturligvis være en god ting, men kan I ikke det, så fortvivl ikke. Rejser hun sig og går før hun kravler, så er det sådan. I må så bare være opmærksomme på at hun begynder at kravle på et tidspunkt.
Evnen til at kunne sætte sig op kommer fra at ligge på gulvet, krybe, trille osv. Jo mere I kan få hende til at bevæge sig på gulvet jo bedre. Evnen til at sætte sig op, holde balancen komme rundt på maven og op igen osv. giver styrken i armene og benene til at kunne trække sig op og begynde at stå/gå.
Nogle børn, som har siddet i gåstol, får tendens til at være tågængere og støtter dermed ikke på flad fod. Det gør det naturligt sværere at rejse sig ved ting, stå og gå, når man ikke står på selve foden.
Man kan lave forskellige øvelser med børn og man kan også stimulere deres fodsåler for at træne det at stå på flad fod. Det vil være hensigtsmæssigt at en fysioterapeut hjalp jer videre og gav jer nogle øvelser, som I kunne arbejde videre med. Hun/han kan også se jeres datter og vurdere hvorvidt man skal arbejde med hende eller om det er noget, der kommer af sig selv. Det kan være svært at vurdere igennem en brevkasse.
Der er som regel ansat en fysioterapeut i kommunens børne-/ungeafdeling. Eller Social og sundhedsforvaltning. Jeg vil derfor foreslå jer at I kontakter ham/hende, da I der får den bedste hjælp.
Tilsidst vil jeg lige sige at vi som forældre jo gør mange ting i den bedste mening overfor vores børn. Nogle gange er det et rigtigt valg, andre gange finder vi ud af at vi måske skulle have gjort noget andet, men sådan er det at være forældre. Vi skal allesammen lære og det ældste barn er jo ofte vores 'prøveklud', så bliver vi lidt klogere for hvert barn vi får:o)
Lad også være med at sammenligne med de andre børn. Din datter kan sikkert også noget de andre ikke kan.
Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske