Brev:
Lukker munden for skeen
28. juni 2012
Alder:
7 mdr.
Lukker munden for skeen
Kære Helen
Jeg har tidligere skrevet til dig omkring min datter på næsten 8 mdr (d.3. juli 2012 er hun 8 mdr). Vi har haft en del problemer/udfordringer med hendes mad - først amningen og nu skemaden.
Hun har aldrig gidet at få bryst medmindre hun var lige ved at falde i søvn, så alle hendes måltider skulle ske ifm med at hun sku sove. Men hun har åbentbart ikke været nok sulten i de vågne timer - selvom hun til tider var oppe 6-8 timer i træk i løbet af dagen uden mad.
Jeg giver dig lige lidt fakta om min datter. Vores problem er, at hun ikke vil spise noget særligt mad. Jeg undskylder på forhånd den lange beretning ;-)
Hun er lige startet i vuggestue, da jeg skulle igang med arbejde. Jeg ammer hende nu tidlig morgen omkring kl.5, når hun skal puttes ved 19.30 tiden og igen ved 22-23 tiden.
Hun er en glad og aktiv pige. Hun har netop lært at kravle og bruger en masse energi på at komme rundt.
Hun er 69 lang og vejer 9.2 kg. Hun har altid været godt i stand og derfor er min sundhedsplejerske heller ikke nervøs for hende.
Jeg er som sådan heller ikke nervøs for hende, hun er jo glad, har energi, har 2-3 store afføringer om dagen samt våde bleer. Men det er død frustrerende at man ingenting kan gøre for at få hende til at spise. Og jo - lidt nervøs er man vel selvom hun er godt i stand!
Hun sover 1 times tid til formiddag og 1 times tid til eftermiddag. Og sover til natten omkring 19.30/20 og til omkring kl. 6 næste morgen.
Hun vågner et par gange i løbet af natten og skal ha sutten, men hun kan altid falde til ro igen.
Hun elsker vand - når man giver hende noget at drikke bliver hun tosset hvis man tager glasset fra hende efter kun et par tårer, men hvis hun kan, da drikker hun en hel kop på ingen tid, og jeg har læst dig skrive, at for meget vand kan være en af grundende til at et barn ikke gider spise særlig meget (hvilket er vores problem - men det kommer jeg ind på senere).
Hun holder ikke koppen selv, men åbner munden højt efter glasset - gid hun også gjorde det efter maden :-)
Hun dikker omkring 1 kop sødmælk om dagen.
Hun har prøvet alle slags skeer og gafler, metal, plastic, træ, silikon osv osv.
Hun sidder altid selv med en ske/gaffel når vi spiser. Derudover har hun en masse forskelligt med hun kan gumle på - kartoffel, brød, majs, agurk, rosiner, bagte rodfrugt stænger og lign.
Hun gumler i alt vi ligger foran hende, men der kommer vel maks 2 små stykker rugbrød af 1 x 1 cm indenbords.
Hun sidder med ved bordet når vi andre spiser (min mand og jeg) - hun sidder ikke ved bordenden men ude på siden ved siden af mig. Og min mand ved bordenden.
Til start var vi meget opmærksomme på hende, men nu forsøger vi at lade hende være (i håb om at det vil hjælpe - men nej). Vi snakker under maden og hun sidder og roder med hendes mad.
Hun har aldrig åbnet munden for skeen, men man sku ligesom snyde skeen indenbords mens hun "snakkede" og åbnende munden eller når der ellers var mulighed.
Men nu (de sidste 2 ugers tid), da kan jeg simpelthen ikke for skeen ind. Hun drejer hoved med det samme og kan finde på at skubbe min arm. Hun skuber også min arm væk når jeg nærmer mig med et lille stykke rugbrød eller lign.
Hvis jeg er heldig at få noget indenbords, da bliver hun 1 ud af 2 gange ked af det og man kan se hun bliver "sur" på mig.
Til et måltid gumler hun selv på det hele der er foran hende, og jeg vil tror der kommer mellem 1-5 stykker med (den ene eller anden slags) ind. Jeg kan få mellem 1-5 stykker med i hende, enten rugbrød eller jeg er heldig at få skeen ind - men som sagt skeen er det meget svært med.
Vi er nu begyndt at stoppe mens legen er god, ellers har vi nok presset hende for meget (jeg er ikke glad for at måtte indrømme det) og middagen er endt med hun er blevet rigtig ked af det. Men nu stoppe jeg, når jeg kan mærke vi er ved at være på grænsen.
Min bekymring er jo, at hun får så lidt mad ind og hun virker overhoved ikke interesseret i det. Det er mellem 2-10 stykker små mad der kommer ind. Og hvis vi når op på 10 er det en MEGET god dag.
Som skrevet lukker hun helt bevist munden for skeen eller for stykker med mad jeg forsøger at give hende. Og hun skubber min arm væk.
Det er ikke fordi (tror jeg da) at hun ikke kan lide maden, for hun har spist det før, og de gange jeg får det indenbords, da spiser hun det jo og spytter det ikke ud eller laver underlige ansigter.
Vi prøver ikke at ty til uholdbare løsninger så som at give hende usunde sager som man måske ku tro hun godt gad spise. Jeg prøvede dog en enkelt morgen at give hende syltetøj, men heller ikke det ville hun have.
Frugtmos gider hun slet ikke.
Der er 2 madvarer hun bliver helt vild over at se og åbner munden så højt som den overhoved kan: bananer og ostehaps.
Jeg har forsøgt at ligge et stykke rugbrød ind i pakken hvor ostehapsen ligger, men pigen er jo ikke dum og åbner i hvert fald ikke munden for det. Hun skal se at jeg brækker et stykke af hapseren og så åbner hun munden!
Skal jeg tillade at hun lever af disse to madvarer?
Jeg har jo selvfølgelig overvejet om det er fordi hun slet ikke er sulten.
Men det er dagen lang det er sådan - og hun må da være sulten på et eller andet tidspunkt?
Det er ikke blevet bedre i vuggestuen, men hun har kun været der 4 dage, så jeg håber det vil blive bedre og bedre. De fortæller hun gør det samme når de giver hende mad - drejer hoved.
Hun elsker dog at sidde med ved bordet og det er noget af en fest for hende.
Vores dag ser sådan ud:
kl.5-5.30 bryst, vi står op kl.6
kl.7.15 i vuggeren havregrød og et glas mælk. Spiser meget meget lidt.
kl.9 i vuggeren lidt snacks at gumle på. Der kommer ikke noget ind andet end det hun selv sidder og sutter på.
kl.11 i vuggeren frokost - forskellige sager hver dag. Spiser meget meget lidt.
kl.14 i vuggeren frugt og min datter får tilbudt grød da hun er så lille endnu. Grøden gider hun slet IKKE og mht frugt, så kommer der kun noget ned i maven hvis det er banan.
kl.17-18 aftensmad derhjemme, spiser meget meget lidt -nogle aftener intet.
kl.19.30 bryst og ligges i seng. "suger" en del føles det som.
kl.22/23 bryst.
Aftensmaden hos os står på noget hun kan gnave i og dertil skemad - alt fra kartoffelmos og kødsovs, til boller i karry, mos med en kødbolle osv osv.
Men den seneste tid har vi faktisk kunne kassere alt skemaden og rugbrød er hvad vi har ku få bare et par stykke indenbords af. Det er lidt lettere at "snyde" hende til et stykke rugbrød end skeen, da hun med det samme hun ser skeen er lukket helt til.
I vuggeren tror de, at det er fordi hun har fået så meget grød som helt lille at hun er træt af den ske. Men hun har aldrig fået meget grød, da hun altid har lukket munden, men det er først nu det er helt galt, førhen har jeg dog kun få noget ind.
Jeg ved godt jeg ikke skal gå op i mængde af mad - 1 stykke eller 10, men man bliver bare bekymret når hun ikke vil spise. Hvorfor?
Skal jeg bare fortsætte som vi gør nu - give hende noget hun selv kan sidde med og prøve med skeen. Ikke presse hende, men tilbyde hende, og så håbe hun en dag åbner munden til skeen?
Og skal jeg bare droppe min bekymring over hun kun får de der 1-10 stk mad ved hvert måltid og regne med hun spiser mere og tager når hun en dag bliver sulten nok?
Hun må jo være mæt nok, da hun sover fint natten lang og ikke vågner pga sult. Hun vågner som sagt et par gange, men falder hen så snart hun får sutten.
Du skriver i din bog at der er vigtigt med fisk og omega 3. Jeg er også her bekymret, for det er jo minimalt hvad hun får ind af fisk - af mad i det hele taget.
Når jeg laver rugbrød er det med smør og derefter enten sildepostej, leverpostej, avocado, makrel og lign. Men det er svært at være kreativ og finde på en masse nyt når hun ikke vil tage det.
Hvis hun gad skeen, da vil det jo være meget lettere at sørge for at hun fik alle de her forskellige madvarer.
Er der noget i den forbindelse jeg skal prøve, eller skal jeg bare tænke, at hun må få mere fisk og lign når hun gider spise mere?
Til sidst:
Vi skal ud af døren ved 7 tiden om morgnen, nogle gange sover vi alle lige indtil uret ringer kl.6, hvis min datter vågner og er lysvågen, da gider hun ikke ha brystet. Jeg kan kun få hende til at tage det, hvis jeg vågner ved 5 tiden og tager hende op og giver hende brystet.
Jeg kan jo læse i din bog, at et barn på 8 mdr har brug for 3 amninger - hvad hvis ikke hun vil tage brystet om morgnen, er det så ok med kun bryst til aften og se aften igen. Jeg har ikke mulighed for at give hende bryst i løbet af dagen pga arbejde.
Håber du kan komme med nogle fif og tanker udfra ovenstående.
Hilsen en fortvivlet mor