Svar: Søvn - 5 måneder
27. juni 2012
Alder:
5 mdr.
Kære Tina
Tak for dit brev og velkommen til :)
Det lyder som om at de første 5 måneder har været svære at komme igennem for både jer forældre, ikke mindst storebror, der har skulle tage hensyn og ikke mindst jeres lillebror, der naturligt også har brug for søvn og brug for at kunne sove sammenhængende, for at vokse og trives.
Som jeg læser dit brev, så har I nu fundet en modermælkserstatning som jeres dreng trives med og tager fint imod. Det er også rigtig godt at I nu får afhjulpet hans problemer med senerne i nakken, så I er sikre på at han ikke har de problemer og at det er årsagen til at han har svært ved at sove. Det er godt!
Derudover så tænker jeg at det vil være en rigtig god idé at I nu arbejder på en fast rytme i løbet af dagen og det er her en rigtig god idé at fortsætte med de to måltider skemad, grød til frokost og grøntsagsmos til aften. Det passer fint til hans alder at han får skemad et par gange dagligt, og det vil også være med til at skabe lidt mere fast rytme for både ham og jer fremover. En fast rytme for dagen har stor betydning for hans evne til at overgive sig til søvnen, når han puttes.
Derudover vil jeg anbefale at du forsøger at give ham mælk hver gang han skal sove og at du forsøger at give ham flasken, der hvor du ønsker han skal falde i søvn. Altså så han ikke længere sover i din favn, men får flasken i sengen. Sørg for at elevere hans hovedgærde lidt ved at lægge en lille pude ind under madrassen i hovedenden, så han ikke ligger fladt med hovedet og put ham så med flasken. Det er helt okay og det vil netop gøre at han ikke vil opleve det skift som han oplever lige nu, hvor han falder til ro i din favn og derefter flyttes. Han kan få lov til at blive liggende, hvor han ligger :)
Det samme kan du med fordel gøre i barnevognen i løbet af dagen, så han også lærer at sove i sin vogn og især inden middagluren vil det være en rigtig god idé. Prøv også at indføre en rutine, hvor du triller ham en lang tur der, så hans indre ur kommer ind in rytme hvor han vænnes til at sove en længere lur netop midt på dagen.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske og sover videre
Formiddag 9-9.30: Flaske og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30: Tilbydes få skefulde grød, evt. med lidt frugtmos som topping, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca kl 13
Eftermiddag 16-17: Flaske og sover dagens 3. lur som ofte er en powernap
Aften 18: Når grøden fungerer til frokost, så tilbydes lidt grøntsagsmos her. Passer med jeres spisetid og får også vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca kl 19.30-20
Sen aften 23-24: Flaske
Midt nat 03: Evt. flaske - mange børn kan ikke undvære flasken midt nat før 6 måneders alderen. En del børn vil også have en rytme, hvor de får flaske ca kl 20, vågner kl 01/02 får flaske igen og sover så derefter til næste morgen tidlig hvor de så igen får flaske og det er også helt fint :)
Som du kan se af min plan så puttes jeres dreng ca. 1 time senere end det du normalt gør og du skal naturligvis sikre dig at han er træt nok til at sove, når du putter ham. Tidspunktet for putning afhænger naturligt af hvor meget han sover i løbet af dagen og hvad tid han tager sin 3. lur.
At synge lidt for ham, sige godnat og gå ud af rummet er for tidligt. I kan ikke forvente at han med den alder han har og den historie han har bag sig vil kunne sove uden at I er der. Det der er vigtigt er at I får ændrer på at han falder i søvn i jeres favn. For det er helt naturligt at han vil vågne og søge jeres favn igen og igen, hvis han forbinder det at skulle sove med at være der. Derfor er første skridt at få ham til at sove i sin seng eller barnevogn og netop forbinde stedet der, med stedet hvor han sover.
Jeg vil derudover anbefale at I forsøger at koble hans seng til jeres, fjerner tremmerne fra den ene side og sætter hans seng sammen med jeres, hvis det kan lade sig gøre. På den måde vil han kunne ligge i sin egen seng om natten, samtidig med at I kan ligge i jeres seng og den der lægger tæt på ham, kan så berolige ham med hænder nærhed, kærtegn osv. når han vågner og har brug for at mærke jer. Han får jer altså stadig, skal ikke føle sig alene, men ligger i sin seng og kommer på den måde mere og mere væk fra at være i favn.
Jeg vil også anbefale jer at læse min bog "Helens bog om børn og søvn", hvor jeg skriver meget om blandt andet søvnassociationer og hvorfor det er vigtigt at børn lærer at falde i søvn uden at være i favn og uden at have flasken i munden og hvordan man så kommer dertil ... :)
Håber I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke med ham :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske