Brev:
Søvn - 5 måneder
27. juni 2012
Alder:
5 mdr.
Søvn - 5 måneder
Hej Helen.
Jeg skriver fordi jeg er løbet for ideer til, hvordan jeg kan få min dreng på 5 måneder til at sove.
Her er vores historie:
For 4 år siden fik vi vores første dreng. Som mange andre 1. gangs mødre, ønskede jeg at amme ham, jeg var dog ikke forberedt på den smerte, der fulgte med. Min sundhedsplejerske kaldte det en oversensibel brystvorte (det var kun det venstre bryst). Heldigvis stoppede smerterne efter 4 måneder, da han begyndte at sove igennem. Jeg var derfor forberedt på, at det også ville gøre ondt denne gang. Jeg ville ligesom første gang ikke give op uden kamp. Så jeg kæmpede, med hjælp fra min læge og sundhedsplejerske. Jeg har bla. taget adalat piller og brugt næsespray.
Til hans 8-ugers undersøgelse, fik han konstateret et for kort tungebånd, som er blevet klippet.
I denne periode (fra 0-8 uger) sov han ok. Han sov ved siden af mig og vågnede 2-3 gange om natten for at få mad. Når jeg var færdig med at amme, sad jeg med ham i armene i 30-45 minutter, til jeg var sikker på, han sov, inden jeg lagde ham fra mig. Årsagen til jeg ikke bare lagde ham fra mig var, at han lå meget urolig, og dermed vågnede fordi han ikke kunne finde ro af sig selv.
Efter han havde fået klippet tungebåndet, håbede jeg, smerterne i brystet ville forsvinde, men det blev kun værre. Nu begyndte jeg at få stikjag i brystet i anfald, som kunne vare op til 2 timer, efter jeg var færdig med at amme. Jeg måtte opgive amningen efter 3 måneder og begynde på mme, og nu begyndte vores dårlige søvnmønster. I starten, da han begyndte på mme, var det skrigeture om natten i varighed 1-2 timer, et par gange i løbet af natten, og ellers lå han bare rigtig urolig.
Efter 1 1/2 uge med næsten ingen søvn, tog vi til en zoneterapeut, som gennem kinesiolog kunne konstatere, at det var den mme, han fik, han ikke kunne tåle, så der blev skiftet variant. Tudeturene stoppede, men han sov stadig meget uroligt, hvis han ikke sov i mine arme, så det gjorde han for meste. En typisk nat dengang kunne se sådan ud:
18.30-19.00 - blir puttet
20.00-22.00 - give sut 2-5 gange
22.45 - vågner - 23.30 - falder i søvn i mine arme
00.45 - vågner - 01.00 - får flaske og falder i søvn i mine arme
01.30 - vågner - 01.35 - falder i søvn i mine arme
02.35 - vågner - 02.50 - falder i søvn i mine arme
03.00 - vågner - 03.30 - får flaske og falder i søvn i mine arme
04.00 - vågner - 04.30 - falder i søvn i mine arme
05.20 - vågner - 05.30 - falder i søvn i mine arme
06.15 - står op
I de perioder om natten hvor han ikke "sover", ligger han ikke vågen og vil lege, han sover bare ikke dybt nok til, at jeg kan lægge ham fra mig, uden han vågner. Grunden til han falder i søvn i mine arme er, at han stadig ligger meget uroligt og ikke selv kan finde ro. De gange, jeg har prøvet at lade ham ligge og tumble rundt, er endt i gråd.
Efter ovenstående havde stået på i 2 uger, købte jeg bogen "sov igennem uden gråd" og får læst mig frem til, at grunden til, han ikke selv kan falde i søvn, er fordi jeg har lært ham at falde i søvn i armene på mig.
Jeg har nu gennem næsten 2 måneder prøvet at lære ham selv at sove, men uden held. Jeg er ikke tilhænger af, at barnet skal græde sig selv i søvn, og det er heller ikke den metode, bogen bruger. Så gennem de sidste 2 måneder har vores aftner set nogenlunde sådan ud:
Fra kl. 18.30:
Skifter til nattøj
Får sin aftenflaske
Synger godnatsang
Nusses til ro i mine arme
Kl. er ca. 19 nu.
Inden han falder helt hen, putter jeg ham i hans seng og nusser videre. Efter ca 10 sekunder, begynder gråden, nusser videre i håb om, gråden forsvinder. Det gør den ikke, og jeg tager ham op, og jeg begynder forfra med at nusse i mine arme og få ham til at falde til ro, hvorefter jeg prøver at lægge ham fra mig, inden han falder i søvn, og igen efter meget kort tid i hans seng, begynder gråden. Dette show kan stå på i 30-45 minutter, herefter synes jeg, det er for synd for mit lille pus, der overgiver sig søvnen i mine arme.
Når han vågner i løbet af natten, prøver jeg også at nusse ham i søvn igen, men pga. manglende søvn, ender det desværre med, at han falder i søvn i mine arme. Når nætterne er værst, er jeg oppe en gang i timen. Oftest blot for at tage ham op i mine arme, så sover han videre. Normalt er jeg oppe 4-6 gange i løbet af natten. Han får op til 2 flasker mme a 210 ml i løbet af natten.
For 1 1/2 uge siden tog jeg ham til kiropraktor, fordi han ligger så uroligt om natten, og det viste sig, at der var noget galt med hans nakke. Han har problemer med at ligge vandret, da sener ikke er "lange" nok til at "nå" hovedet, og det kan være en af årsagerne til, at han ligger så uroligt, og det kan også være en af grundene til, at han falder til ro i mine arme, da hovedet kommer lidt op. Det afhjælper kiropraktor og os selv gennem øvelser.
Hvad skal jeg gøre nu for at lære ham at falde i søvn af selv i hans egen seng?
Jeg har prøvet at putte ham i sengen, synge godnatsang, sige godnat og gå ud af rummet. Det går måske 1 eller 2 dage, men herefter begynder gråden, så snart jeg prøver at lægge ham i hans seng.
Min mand tog ham 3 nætter i træk for at prøve at bryde vores mønster. Det har ikke hjulpet.
I løbet af et døgn spiser han 3-4 flasker mme a 165 ml og 1-2 flasker a 210 ml. Grød til frokost og kartoffel/gulerodsmos til aften.
Han har ingen søvnmønster i løbet af dagen. Den eneste ting, der er sikkert er, at han skal ud og sove max 2 timer efter, han er vågnet fra natten. Denne lur kan være af varighed 1-3 timer. Resten af dagen er det mest normale 2 lure af en 1/2 times varighed, inden han blir puttet omkring 18.30. Ligesom i sengen er lurene i barnevognen også meget urolige.
I hans vågne timer er han en glad og smilende dreng.
Hvordan lærer jeg en baby på 5 måneder at falde i søvn?
Håber du kan hjælpe mig med nogle gode råd.
På forhånd tak.
Med venlig hilsen
Tina