Svar: Dele værelse - 4 år
29. november 2011
Alder:
4 år
Kære glade mor
Dejligt at høre at du har kunne bruge mit tidligere svar og at det går tydeligt bedre med jeres datter lige nu :)
Med hensyn til at lade børnene sove sammen så er dette ofte en god idé. Mange børn nyder at de kan dele værelse og nogle gange seng om natten, fordi det giver tryghed at sove samme og der er også noget retfærdighed i at "børnene sover sammen" og "de voksne sover sammen", så ingen sover alene ... Det vil jeres datter måske godt kunne forholde sig til og synes er okay ..
I kan godt putte begge børn samtidig, sætte jer på værelset, læse en godnathistorie osv. Lillebror vil med den alder han har nu, begynde at få lidt fornemmelse for at I ikke er forsvundet, selvom han ikke kan se jer. I kan træne dette om dagen, altså træne hans begyndende bevidsthed om at I ikke forsvinder selvom I er ude af syne. I kan f.eks. lege gemmeleg, hvor I skiftes til at gemme jer og finde hinanden. Hvor I også siger lyde så han lærer at man kan lytte og høre at de andre er der selvom de ikke kan ses.
Mange børn vil få en urolig periode aften og nat omkring 18-20 måneders alderen og det kan med det in mente være en rigtig god idé at skabe nye gode rutiner nu og ikke om et par måneder. Alternativt skal I vente 5-6 måneder inden I ændrer på rutinerne og lader børnene sove sammen...
De fleste børn vil i 16 måneders alderen have en del tankemylder. Alt hvad han oplever i løbet af dagen skal bearbejdes og slippes for at han kan sove og han har stadig ikke sprog til at kunne sætte ord på sine tanker. Derfor er det normalt en rigtig god idé at man med børn i denne alder, lige lader ham sidde lidt på skødet, få godnathistorie der, ligeså stille få ham over i egen seng, læser videre på historien, synger lidt for ham, taler med ham giver jer god tid og prioriterer at lade ham mærke at I er der og storesøster kan stadig også være i rummet, så hun ikke føler sig overset, men mærker at I også er der for hende.
Og så skal I tale med ham om dagen, om alt hvad der er sket af gode og mindre gode ting, så I hjælper ham med at få noget af det bearbejdet inden han skal sove. Ingen af os kan sove med hovedet fyldt af tanker, derfor skal I hjælpe ham af med noget af hans tankemylder inden sengetid, ved netop at tale lidt med ham om dagens hændelser: "i morges da vi stod op, så fik du havregrød - mmm det smager godt, så kørte vi i vuggestue og så legede du med ..., men så faldt du og slog hul på knæet, AV! det gjorde ondt, og så fik du plaster på ..." og så kigger I på plasteret og mindes og får bearbejdet den episode.
Og storesøster er der også og hun snakker med og I taler om det hele sammen, så dagen og dagens oplevelser og afslutningen af det hele bliver noget fælles. Børn elsker også at høre historier om sig selv, at ligge og lytte "Der var engang en storsøster og en lillebror, de hed xx og boede ... De elskede at pjatte og lege og nogle gange så ... men om aftenen skulle de lægge sig ned og sove ..." eller hvad du nu kan finde på. Så de begge mærker at du er der, at der bruges tid på dem og de hjælpes til en hyggelig afslutning af dagen og også fornemmer at det er sovetid nu.
Der må gerne være lidt dæmpet belysning og de må begge have en bamse eller et andet sovedyr at sove med. Sengen skal være rar at ligge i, døren skal være åben, så de kan høre jer, mærke at I stadig er der, så de er fuldstændig trygge. De må gerne ligge og snakke / pludre sammen, hvis de hygger sig ved det. Måske storesøster gerne vil have til opgave at hun ligger og fortæller en historie og lillebror ligger så og lytter og falder måske tilsidst i søvn ... man har da lov til at håbe :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske