Brev:
Sove i mors seng ...
29. november 2011
Alder:
12 mdr.
Sove i mors seng ...
Hej Helen.
Vi har Sebastian, som lige er fyldt 1 år. Han er en dejlig og glad dreng, som trives rigtig godt på alle måder.
Jeg kunne godt tænke mig at høre lidt om, hvad du tænker om følgende:
Han har stort set altid sovet i vores seng - jeg synes det var nemmere, når jeg skulle amme om natten, senere når jeg skulle give flaske om natten og bare generelt nemmere at trøste og give sut, når han ligger lige ved siden af. Dertil kommer, at jeg fornemmer, at han har et stort tryghedsbehov - han ligger simpelthen i ske - HELT tæt, når han falder i søvn, og han kommer flere gange om natten for at putte. Han er en 2'er, så der er jo mindre tid til ham i dagligdagen, og jeg tænker lidt, at det er sådan han bliver ladet op til næste dag.
Jeg har for så vidt ikke et problem med det - jeg synes, det er hyggeligt at sove sammen med ham, og hvis det er sådan, han får tryghed og nærhed, så skal han selvfølgelig have det.
Jeg kan dog godt fornemme, at det kan gå hen at blive en vane mere end noget andet, og det er da ikke altid hensigtsmæssigt, at jeg lige skal ligge sammen med ham til han falder i søvn.
Jeg kan dog ikke lige se, hvordan jeg skal gribe det an, hvis (eller når) han skal til at sove i sin egen seng. Storesøster sover nemlig også inde i den store seng. - Det var noget, hun fik lov til, da Sebastian var helt ny, og hun opdagede, at han måtte sove inde i sengen. Dengang ville jeg ikke have, at hun skulle føle, at Sebastian tog hendes plads, og nu er hun i en periode (og har været det længe), hvor hun er bange for alt - bange for mørke, for at være alene osv. og jeg tænker, at det også giver HENDE tryghed og nærhed. (og jeg synes også, det er dejligt at have hende der).
Jeg ved, som sagt, ikke lige, hvordan jeg skal tackle det, og om det overhovedet skal tackles nu? Hvordan kan jeg vide, om det stadig er tryghed, han vil have eller om det er blevet til en vane?
Jeg synes som sagt ikke, at det er problematisk på nogen måde, men på den anden side kan jeg godt se, at hvis ikke det er nødvendigt, så skaber jeg måske et behov og en vane hos ham, som kan blive meget svær at komme af med igen...
Hvad tænker du? - Og kom gerne med konkrete løsningsforslag :).
På for hånd tak!