Svar: Brok under middagen
10. oktober 2011
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
Det er helt normalt at børn kan sidde og lave lyde, når de spiser. Det hænger ofte sammen med flere ting:
Det kan være fordi det går for langsomt, altså at din dreng har brug for at maden kommer i en mere lind strøm, fordi han ellers mister tålmodigheden. Så prøv at skrue tempoet lidt op, så det er "åbne munden, ind med skeen, synke - åbne munden, ind med skeen, synke ..." osv. og så afledes han, får lidt vand og så er I klar igen "åbne munden, ind med skeen, synke ..".
Det kan også være et behov for selv at deltage og derfor utilfredshed med at du mader for meget, bestemmer for meget. Derfor er det en rigtig god idé at give ham mad i hænderne, som han selv kan sidde og gumle på, så han føler at han selv er aktiv og selv er med til at styre det at spise.
Så kan det også være udtryk for at maden smager godt. Børn kan sagtens sidder og lave brumme lyd mmm-mmaamm-mmammam-mmamamammm osv imens de spiser, som udtryk for at det er nydelse for dem.
Og så er det også helt naturligt at børn får fokus på munden og på at lave lyde, når de spiser, fordi maden jo også kommer ind i munden. Det at spise kan altså appellere til lysten til at bruge munden og dermed også tale mere. Det vil derfor også være en rigtig god idé at du hjælper ham med at lave lyde af forskellig slags og hjælper ham med at få stimuleret sit sprog - uden for middagsbordet - så han øver både de dybe svælglyde, de højre lyde, små skrig, læbelyde osv.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :) Fortsat god appetit!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske