Svar: At spise
10. oktober 2011
Alder:
7 mdr.
Kære Julie
Nogle forældre vælger at bruge en metode, der kaldes „baby-led weaning”. Den går ud på, at man fuldstændig springer grød- og mosstadiet over og kun giver barnet mad i stykker. Idéen er, at barnet skal have lov til at spise selv lige fra starten og derfor kun tilbydes fingermad i mindre stykker, som det kan holde i hænderne. Dette sker uden hensyntagen til barnets evne til at tygge og bide.
Det er ikke en metode jeg anbefaler. Børn har brug for energiberiget mad og hvis små børn på 6-9 måneder, skal spise selv, vil de langt fra kunne få mad nok til at dække deres næringsbehov.
Derudover vil små børn naturligt have svært ved at koordinere deres hånd-, øje- og mundbevægelser, de skal stadig lære og er ved at udvikle deres koordineringevne. For at kunne spise selv, er det nødvendigt at man kan samle mad op, holde det i hånden og/eller mellem fingrene og styre det mod munden, uden at tabe det. Det er også nødvendigt at man kan finde ud af at åbne munden på rette tid, kan få maden puttet i munden og kan bruge sine læber og sin tunge til at bevæge maden ind, så det kan blive bearbejdet og tilsidst ført til svælget og sunket, når konsistensen er rigtig. Det er altså vigtigt at barnet også kan fornemme konsitensen, på det der skal synkes.
Hvis man kun giver små børn mad i stykker, er der derfor stor risiko for at barnet ikke får den variation og den mængde som barnet har behov for - at barnet ikke får sit behov dækket, så barnet vokser og trives, som det bør.
Børn kan, hvis de er født til tiden, godt finde ud af at sutte og synke. Det sidder som en helt naturlig refleks og handler om overlevelse .. Derfor kan børn født til tiden normalt godt finde ud af at spise :) Men mundmotorisk skal barnet øve sig hele tiden og både grød, mos, mad i hånden osv. er vigtigt for barnets mundmotoriske udvikling. Motorikken udvikles i takt med at grød og mos bliver grovere, får mere struktur og naturligt mere bid.
Det anbefales ikke at man først starter med mad når barnet er 9 måneder gammel - det kan altså ikke anbefales at bibeholde amning udelukkende til barnet er 9 måneder og så først starte op med mad i den alder. Overgangskosten bør introduceres tidligst når barnet er 4 måneder og senest når barnet er 6 måneder - hvis man venter meget længe med at introducere fasere føde for barnet så risikerer man at barnet ikke får den næring som barnet har behov for og man risikerer også at passere det tidspunkt, hvor barnet har en naturlig lyst til at spise andet end mælk.
Jeg håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske