Brev:
Skemad og flaske
31. juli 2011
Alder:
4 mdr.
Skemad og flaske
Hej Helen.
Jeg har en dreng på 4 1/2 måned, vi er begyndt på skemad og han virker for det meste rigtig glad for det. Udover det får han mme.
Jeg forsøger at holde en rytme med måltiderne, eftersom hvornår han plejer at være sulten. Her starter jeg med at give ham lidt på flaske, så grød eller mos og så får han tilbudt flaske igen bagefter, eller hvis det passer med at han skal puttes.
Men jeg er bekymret for om han får nok. På det seneste er han begyndt at afvise flasken, eller også drikker han meget lidt. Jeg giver ham enten mme eller vand af kop ved siden af grød/mos, men det er jo heller ikke det store han får der, da vi er startet for nyligt. Han er endnu ikke oppe på at spise store portioner af grød eller mos, så derfor ville jeg gerne have han ihvertfald blev mæt af flasken. Nogle gange vil han også kun have et par skefulde mos/grød.
Er jeg startet for tidligt på skemad? Skal han selv sige til når han er sulten? Hvor længe mætter grød og mos, og har du nogle råd til hvad jeg kan gøre for at han får nok næring igennem døgnet? Skal have evt. bare have tid til at vænne sig til den nye mad og finde ud af en ny rytme med det?
Det skal siges, at han altid har haft perioder hvor han ikke har spist ret meget. I de perioder har jeg været meget bekymret, og til tider også været ked af det.
Håber min bekymring og mine spørgsmål er til at finde ud af.
Hilsen den bekymrede mor.