Brev:
Søvnrytme udfordringer - 4 mdr.
30. juli 2011
Alder:
4 mdr.
Søvnrytme udfordringer - 4 mdr.
Hej Helen,
Vi er efter et par års forsøg inklusiv inseminering og reagensglasforsøg blevet forældre til vores første barn - den dejligste pige på nu 4 måneder.
Da hun kom til verden havde vi en lidt hård start med 2 ugers indlæggelse, da hun ikke kunne bruge sin sutteteknik. Jeg prøvede at amme hende uden held, så hun fik mad fra et lille glas, via sprøjte, flaske og til sidst sonde.
Hun var så udmattet, at hun sov hele tiden og kunne ikke engang kunne holde sig vågen til at spise fra flasken i begyndelsen. Til sidst så det ud til at amningen kørte med suttebrik og vi kom endelig hjem.
Men da vi kom hjem begyndte hun at skrige rigtig meget og hun sov næsten ikke – kun rimelig pænt om natten hvor hun var så træt, så træt, men hun sov næsten slet ikke om dagen. Vi skulle gå med hende og vugge hende.
Når vi satte os ned med hende i armene skreg hun igen.
Efter 10 uger, hvor jeg ammede hende måtte jeg opgive. Min mand var blevet sygmeldt med stress og jeg var nedkørt af søvnmangel samt manglende overskud. Det var en hård periode og jeg havde svært ved at opgive amningen, men det var den eneste løsning.
Det vendte heldigvis, da hun fik flaske og hun begyndte at sove om dagen, så det var helt fantastisk. Hun er nu 66 cm og vejer 6,3 kg.
Jeg synes lige du skulle have den del af vores historie med, men det jeg gerne vil spørge dig om er min datters søvnrytme. Da hun i de første måneder næsten slet ikke sov synes jeg, at hun skal sove lige så tit og længe som hun vil.
Vores dage/nætter ser som regel ud som følgende:
Hun får mad omkring kl. 4-7 (ofte mellem kl. 4-5) og vi står op mellem kl. 7-9. Efter 1-1½ time, hvor vi har leget mm. er hun træt og bliver lagt i barnevognen udenfor. Hun sover i ca. 2 timer og kommer så op for at få noget at spise og
lege. Over middag sover hun ca. 2 timer og ser så udhvilet ud. Hun er som regel nem at ligge i barnevognen de par gange om dagen og det er ikke så tit at det er nødvendigt at køre med hende.
Sidst på eftermiddagen bliver hun pylret, utidig og træt, men er meget svær at få til at sove. Det lykkedes at få hende til at sove ca. 20 min. ved at gå en tur med barnevognen, men så vågner hun.
Hun bliver ved med at være pylret og træt. Efter hun har fået noget at spise giver vi hende et bad og hun får nattøj på ca. kl. 19. Hun bliver mere og mere træt, men er meget svær at få til at sove og det lykkedes kun ved at jeg synger for hende og vugger hende i søvn, mens jeg går rundt. Hun bliver ofte lagt i hendes lift inde i stuen eller også sidder vi med hende i armene.
Når hun vågner får hun det sidste måltid inden vi skal i seng mellem kl. 21-22.30. Er det mon rutine nok til hun forstår hun skal sove?
Efter jeg begyndte at give hende mad i soveværelset med dæmpet lys (i stedet for i stuen med lys og fjernsynet kørende) faldt hun de første par nætter i søvn med det samme, men efterfølgende har hun været svær at få til at sove. Hun er rigtig træt, gaber og gnider sig i øjnene, men det er som om hun slet ikke kan finde ro. Hun falder nogle gange i søvn, men vågner igen og nogle gange vågner hun også efter jeg har lagt hende i hendes lift i hendes seng ved siden af min.
Vi prøvede efterfølgende et par dage, hvor hun fik lidt mere at spise senere og hun faldt i søvn ved at spise, men det har hun ikke villet det sidste stykke tid. Fordi jeg ikke tror hun fik det at spise hun kunne fra starten ønsker jeg hun får det hun kan spise, men det skal jo heller ikke blive en træls oplevelse for hende og ønsker jo heller ikke at hun følger hun tvinges til at spise – jeg vil bare gerne være sikker på hun får det hun kan spise!
Hun spiser meget varieret og kan til nat spise mellem 100 ml og 330 ml. Er det normalt? Hun spiser generelt meget forskellige mængder i løbet af dagen.
Når hun vågner både til aften og til nat efter jeg har fået hende til at sove giver hun sig til at smile og pludre, men jeg kan se hvor træt hun er og jeg ved at hun bliver sværere og sværere at få til at sove. Til sidst bliver det med
skrig og skrål og hun kan i værste tilfælde være et par timer om at få til at sove.
Er der noget jeg kan gøre for at give hende en bedre søvnrytme? Sover hun nok? Og har du et forslag til hvad jeg kan gøre så hun ikke bliver så overtræt?
Min mand har ikke overskud til at tage hende fra sidst på eftermiddagen og det har jeg forståelse og respekt for, men det bliver bare lidt strenge at stå med selv aften efter aften. Er der noget jeg kan gøre vil jeg meget gerne – ikke
mindst for min datters skyld, for det må også være hårdt for hende.
De få aftner min mand har overskud til at tage hende kan han ikke få hende til at falde i søvn først på aftenen og hun vil ikke spise flaske, når han giver til nat – til stor frustration for os begge. Har du et forslag til hvad vi kan gøre ved det?
Det var godt nok en længere smøre, men jeg håber sådan du kan hjælpe mig. Jeg ser meget frem til dit svar. På forhånd tak.
Med venlig hilsen
en nybagt mor