Svar: Sove på eget værelse - 2 år, 8 mdr.
28. juli 2011
Alder:
2 år, 8 mdr.
Kære Louise
Tillykke med at du venter dig igen :)
Jeres dreng kan sagtens lære at sove på eget værelse. Det der er vigtigt er, at han ikke føler at han bliver "smit ud af soveværelset", fordi en lille ny skal flytte ind. Det er vigtigt at han ikke for opfattelsen af, at der ikke er plads til ham mere, men at han flyttes, fordi han nu er parat til det og sagtens kan.
Det er også meget vigtigt at han føler sig fuldstændig tryg. Og at det ritual I har nu følger med, så alt faktisk er som det plejer, men så han nu sover i eget værelse i stedet for i soveværelset.
Du skriver ikke, hvordan jeres ritual er om aftenen, men jeg går ud fra at han sover i egen seng, som står i soveværelset. Det betyder at han seng nu skal flyttes til hans eget værelse og at han så skal puttes der, præcist som I plejer at putte ham ellers. Netop fordi han er mest tryg ved at tingene er "som de plejer" - genkendelighed giver tryghed og ro.
Jeg synes I skal prøve at rykke ham nu. Der er fire uger til han skal i børnehave og der kan naturligvis til den tid komme en reaktion, hvor han vil søge jer mere om aftenen og om natten og det skal han naturligvis have lov til. Men det vil være rigtig fint, hvis han inden der har vænnet sig til at falde i søvn i sin egen seng og forbinder sin egen seng med stedet, hvor han sover - så kan han altid kalde på jer eller komme ind til jer i løbet af natten.
I kan overveje om det er tiden til at få en åben seng. De fleste børn vil i 2½-3 års alderen være parat til at sove uden at være bag tremmer og netop det at få en åben seng, en ny seng, vil gøre det oplagt at flytte til eget værelse samtidig. I kan altså gøre værelset lidt "store-bror-agtigt" netop ved ny seng osv. Og samtidig kan han nå at slippe sin tremmeseng og den kan så tages frem, når baby får brug for den. Det kan være en naturlig overgang også i hans verden, hvis det præsenteres rigtigt :)
Hvis I plejer at sidde ved siden af ham, så skal I fortsat gøre det. I skal læse samme bøger, synge samme sang osv. Præcist som I normalt gør.
I skal være opmærksomme på at mange børn i jeres søns alder begynder at være lidt bange for mørke og bange for små dyr. De kan gå helt i panik, hvis de f.eks. hører en flue summe på værelset. Det er på samme måde ofte rigtig vigtigt for dem at have døren stående åben, så han kan hører at I er der, ligesom mange børn ofte har glæde af en lille natlampe eller glæde af at der er lys uden for værelset, så de ikke ligger helt i mørke.
Så det er et spørgsmål om at tage beslutningen og få ham flyttet - gerne introducere en ny seng og naturligvis underforstået at han er så stor, at det er tid nu, på en måde som han vokser af, og uden at han pludselig føler, at det er fordi der kommer en lille som konkurrence.
Håber I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske