Svar: Pottetræning - 3 år, 11 mdr.
Kære Heidi
Velkommen igen, dejligt at høre fra dig :)
Det lyder for mig som om at du skal have lidt mere tålmodighed :) Dine piger er født før tid, det betyder at de naturligt er lidt mere umodne og renlighedhed er noget man modnes til. Det er en fysiologiske proces som ikke kan presses igennem eller klares, fordi vi som forældre synes det. Barnet skal være fysiologisk parat.
Et tegn på at pigerne er parate er, at de kan holde sig i mindst 3 timer. Hvis de ikke kan det, så kan det ikke nytte at træne renlighed.
Et andet tegn er, at de begynder at vise interesse for hvad der foregår, at de begynder at registrere når de har noget i bleen og føler behov for at få en ren og tør ble på.
Det er sådan, at renlighed har flere faser. I første fase kommer barnet og fortæller at det har lavet i bleen og gerne vil have en tør ble på. I anden fase, kommer barnet, når det sker og siger f.eks. "nu tisser jeg" og i tredje fase når barnet så at sige til lige inden. Så længe dine piger ikke er opmærksomme på, at de tisser og reagerer på dette, så er de ikke parate.
Det er rigtigt, at netop det at tage bleen af dem, nu hvor det er sommer, kan hjælpe dem til at få opmærksomheden på hvad der sker. Det at løbe rundt i haven i et par bikinitrusser og pludselig tisse og mærke tisset løbe, kan gøre, at I så kan tage snakken om at det er når de mærker tissetrangen, at de skal huske at sige til og prøve toilettet. Men det er stadig vigtigt at de selv er interesseret og modenheden skal også være der - både fysiologisk og ...
... mentalt.
Så det er fint at du prøver at skabe interesse hos dem, ved at lade dem være i haven uden ble nu, hvor det er sommer. Det vil på samme måde også være en god idé at læse lidt bøger for dem omkring renlighed, om at smide bleen. Ligesom du også kan læse om kroppen og hvordan den fungerer. Hvad der sker med maden og væsken vi spiser og drikker, hvordan det kommer ind i gennem munden, ned i maven og ud som tis og afføring osv. Så de får lidt forståelse for, på flere niveauer, hvad det her handler om.
Når du så fornemmer, at de er ved at være mere parate, så er det vigtigt at de får lov til at beholde bleen på. Det er vigtigt at de oplever den succesoplevelse det er at have en tør ble (og selvom der er lidt dryp, så opleves det ikke i en ble), hvorimod det er et kæmpe nederlag, ikke at nå toilettet og komme til at gøre i bukserne.
Det er vigtigt at du ikke sætter dem på potte hver ½ time, men at du gør det f.eks. 3 gange dagligt til at starte med. Det kan være det første de gør om morgenen, når de står op. Det kan være det sidste de gør inden de går i seng og så kan de gøre det en gang i løbet af dagen inden I f.eks. kører op for at handle. Du skal se det som noget helt naturligt og f.eks. sige "kom vi skal lige ud at tisse inden vi kører", som en naturlig regel, der gælder jer alle, også dig. Og så gør I det. Kommer der lidt tis, så roses de for det, gør der ikke, så roses de igen for at prøve og stadig skal de have ble på.
Jeg håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke med dem begge :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske
Annoncer
Sponsorerede artikler
Få det perfekte, glødende og sunde look med Skøn Skincare
Hvis du ønsker at nyde velvære og luksus uden parfume, er der heldigvis mange lækre produkter, der kan give dig denne oplevelse. Gravide, småbørnsforældre og personer med parfumeallergi har ofte problemer med at finde produkter, der giver velvære og luksus uden parfume. Her introduceres SKØN ...
Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:
9. juni 2026 | Renlighed | 19 mdr.
Hej Helen Vi har overvejet om vores søn på 19 måneder er ved at være klar...
25. januar 2026 | Renlighed | 3 år, 6 mdr.
Hej, Vi har toilettrænet to børn tidligere, men vores dreng har problemer....
Viden om børn:
CE-mærket
Se efter CE-mærket når du køber legetøj
Legetøj skal være CE-mærket. Det er en sikkerhed for at legetøjet opfylder en række krav til sundhed, sikkerhed og miljø. CE-mærket er fælles for Europa og det er Forbrugerstyrelsen, Sikkerhedsstyrelsen og Miljøstyrelsen, der holder øje med at reglerne for CE-mærkning overholdes. Der foretages løbende stikprøvekontroller for at kontrollere at det legetøj, vi kan købe til vores børn, er i orden.
Du skal også være opmærksom på...
Sut
Før i tiden var det almindeligt, at børn fik en sut med det samme, når de blev født. I dag mener man, at det er hensigtsmæssigt at man venter med at give barnet en sut, til amningen er etableret.
Hvis barnet får en sut for hurtigt, så kan det gå ud over barnets lyst til at die ved brystet. Dertil kommer at sutteteknikken er forskellig alt efter om barnet dier på brystet eller sutter på en sut.
Du kan møde mange forskellige holdninger til det at bruge sut og det er vigtigt...
Svartidsbarometer
Gratis nyhedsbrev
med nye præmier hver måned
Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.
Det siger medlemmerne ...
Hej Helen,
Tusind tak for dit svar angående min datter, som græd sig selv i søvn. For første gang i lang tid havde jeg en rigtig god fornemmelse i kroppen efter at have læst dit svar. Jeg kunne mærke, at du fik sat mange af de rigtige ord på situationen.
Tak fra Sanne, mor til pige på knap 4 måneder.






