Annonce

Annonce

Svar: Hvornår smider de natbleen


25. juli 2011

Kategori:
Alder:
3 år, 8 mdr.

Helen Lyng Hansen, sundhedsplejerske

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære Lisa

Det er helt normalt at børn bliver renlige om dagen, før de bliver det om natten og I har bestemt ikke forpasset noget :)

Det er rigtig vigtigt at I giver jeres datter ble på fortsat, om aftenen, når hun skal sove. Først, når hun begynder at have en tør ble om morgenen, kan I arbejde på at hun stille og roligt begynder at skulle undvære den. Så længe bleen ikke er tør, skal hun have den på.

Det giver tryghed, at have bleen på. Hvis man tager den af for tidligt, så vil hun vågne op og være våd i sin seng. Det vil for det første afbryde hendes nattesøvn (og jeres), men endnu vigtigere - det vil give hende følelse af nederlag. For det er ikke rart og hun vil blive ked af det og føle sig forkert. Det er derfor meget bedre at vågne op med en våd ble, der kan skiftes end at vågne op i en våd seng og føle at man ikke kan holde sig og det er forkert ... :)

Når hun begynder at have en tør ...


Annonce

... ble om morgenen eller har flere nætter, hvor du fornemmer at hun tisser lige inden hun vågner, så kan I overveje om I vil forsøge at tage hende på toilettet inden I selv går i seng. Det kan hjælpe hende, at hun kommer op der, følges på toilettet og følges tilbage i seng igen. Ved at få tømt blæren sent på aftenen, kan I være heldige at hun så begynder at kunne holde sig til om morgenen. Men I skal ikke gøre det, før hun begynder at vise sig parat til det og måske, vil det komme helt af sig selv :)


Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

En del børn lider af ufrivillig natlig vandladning og det betyder at de tisser i sengen om natten, også selvom de er fuldstændig renlige om dagen. Dette behandler man normalt ikke før 7 års alderen. Det er for tidligt at tale om dette hos jer, men det er mere for at sige, at det er normalt at børn tisser om natten til de er ret gamle :)

Jeg håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske



Annoncer

Sponsorerede artikler

Få det perfekte, glødende og sunde look med Skøn Skincare

Hvis du ønsker at nyde velvære og luksus uden parfume, er der heldigvis mange lækre produkter, der kan give dig denne oplevelse. Gravide, småbørnsforældre og personer med parfumeallergi har ofte problemer med at finde produkter, der giver velvære og luksus uden parfume. Her introduceres SKØN ...

Læs mere her



Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

9. juni 2026 | Renlighed | 19 mdr.

Pottetræning - 19 mdr.

Hej Helen Vi har overvejet om vores søn på 19 måneder er ved at være klar...

Læs hele brevet og Helens svar


25. januar 2026 | Renlighed | 3 år, 6 mdr.

Toilettræning - 3.5 år

Hej, Vi har toilettrænet to børn tidligere, men vores dreng har problemer....

Læs hele brevet og Helens svar


Annonce

Viden om børn:

Lus hos børn

Rigtig mange familier oplever, at deres børn kommer hjem med lus, og det bedste du kan gøre er at kæmme dit barn. Kæmning gør du bedst således:

1. Først vasker du barnets hår almindeligt. Helt våde lus sidder stille, men hvis lusene er tørre eller kun let fugtige, så bevæger de sig rundt. Våde lus er derfor lettere at få fat i. Sæt barnet på en stol foran dig, så du sikrer dig en god arbejdsstilling. Det tager tid at kæmme hår.

2. Så kommer du en god portion balsam...

Læs mere i Babylex

Trøske

Trøske er en form for svamp, der ses som en hvidlig belægning i barnets mund. Det er ufarligt, men meget ubehageligt for barnet, og det bør derfor behandles.

Trøske er meget almindeligt de første måneder efter fødslen, og det kan være svært at vurdere, hvorvidt der 'bare' er tale om mælkebelægninger i munden, eller om det er svamp. Sidder belægningerne kun på tungen, og kan de forholdsvis nemt fjernes med en finger eller en lille skumklud, så er der sandsynligvis tale om...

Læs mere i Babylex


Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.


Annonce


Det siger medlemmerne ...

..og endnu engang tak for en vidunderlig brevkasse!


Annonce