Svar: Klatreaben
Kære Louise
Det er rigtig dejligt at jeres dreng er så stærk og så godt motorisk igang som han er. Det er et sundhedstegn og derfor noget, I som udgangspunkt skal være glade for og naturligt også støtte ham i. Børn skal ikke paces, men støttes i den udvikling de er igang med og er parate til :)
Det som gør det særligt udfordrende hos jer er, at jeres dreng er motorisk noget længere fremme end han er mentalt. Sådan er der børn der er og det er okay, men det giver ekstra udfordringer for jer forældre. Et barn som kravler allerede når det er 6 måneder, rejser sig går når det er 9 måneder, kravler op i vindueskarmen mv. når det er 12 måneder osv. vil naturligt ikke have nogen som helst fornemmelse for sine egne grænser. Barnet vil ikke have fornemmelse for farer, kan ikke vurderer højde, risici ved at klatre op, forstår ikke at det kan falde ned, slå sig, komme voldsomt til skade osv. og man kan som forældre ikke forklare det.
Derfor består jeres opgave i at være der og støtte ham, så han naturligt får lov til at bruge sig selv motorisk så meget som muligt og som han har lyst til - men samtidig også skabe nogle rammer, hvor han kan udfolde sig uden at komme til skade. Sikkerheden er alfa omega og I er nødt til at holde øje med ham - hele tiden! Han skal have lov, men I skal stoppe ham, når han ikke selv ved, hvad han er igang med og I fornemmer at det er for farligt, ligesom I skal guide og hjælpe ham, når I fornemmer at det her vil han godt kunne og vil han synes er sjovt, hvis I er der og støtter.
Det er også sådan at børn jo lærer forskelligt. Howard Gardner, der er amerikansk psykolog har beskrevet en ny måde at se intelligens på og har lavet en teori om en ny måde at lære på.
Howard Gardner taler om 7 forskellige intelligenser: "Den logisk matematiske intelligens", "Den ...
... sproglige intelligens", "Den musikalske intelligens", "Den rumligt visuelle intelligens, "Den kropslige intelligens", "Den personlige intelligens" og "Den sociale intelligens".
De 7 intelligenser arbejder som regel sammen, det vil sige at man har og bruger flere af dem på samme tid og de komplementerer hinanden. Hvis man f.eks. er danser, så er det vigtigt at man både besidder en stærk musikalsk intelligens, hvor man forstår musikken og en social intelligens, som gør at man kan inspirere og følelsesmæssigt bevæge publikum. Man skal også have en kropslig intelligens der giver smidigheden og koordinationsevnen til at udføre bevægelserne.
Hvis man f.eks. er kropsligt intelligent, så skal man helst røre ved ting, afprøve ting. Man finder løsninger ved at prøve sig frem, man har svært ved at sidde stille og man er i det hele taget livlig og fysisk meget aktiv. Det kunne sagtens tænkes at jeres dreng er meget kropsligt intelligent og netop lærer ved at bruge sig selv og sin krop.
Er man derimod "logisk-matematisk intelligent" så interesserer man sig i stedet for deltaljen og studerer til bunds og de børn som man ofte ser sidde og vende og dreje hvert eneste stykke legetøj igen og igen hører mere til i denne gruppe.
Det er ikke sådan at man er bedre, hvis man er det ene eller det andet, men der er tale om en teori som forklarer hvorfor vi er forskellige og hvorfor vi lærer og tilegner os viden på forskellig vis. En meget interessant tanke, som man fint kan sætte over på små børn. Forskellen på børn ses ofte, når man mødes i mødregrupper, i vuggestue og andre steder, hvor man er sammen med alderssvarende børn. Det bliver pludselig let at se, hvor forskelligt børn lærer...
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre - og ja - det er en rigtig skøn baby der klatrer til tops i Liberos reklame :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske
Annoncer
Sponsorerede artikler
Gråd går lige i hjertet – og helt ind i nervesystemet
Alle forældre kender det. Den hjerteskærende babygråd, der ikke bare larmer i ørene, men også føles fysisk i hele kroppen. Gråd er babyers eneste måde at kommunikere på, og et par timers gråd om dagen er helt normalt. Men det gør det ikke nemmere at stå i. Især ikke, når man har prøvet alt – ...
Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:
10. august 2025 | Udvikling | 18 mdr.
Kære Helen. Tak for alt din hjælp. Jeg har et spørgsmål vedrørende mit...
9. august 2025 | Udvikling | 18 mdr.
Kære Helen . Mit barn er 18 mdr. hun leger rigtig fint. Hun kan også...
9. august 2025 | Udvikling | 18 mdr.
Kære Helen. Mit barn er 18 mdr. hun kigger på andre børn og observerer på...
14. juli 2025 | Udvikling | 9 mdr.
Kære Helen Jeg er lidt bange for at jeg har skadet min søns og min relation...
7. maj 2025 | Udvikling | 9 mdr.
Har vi sprunget seperationsangsten over?
Kære Helen. Kort efter fødslen blev vores datter lagt hos far for at få...
Viden om børn:
Børneeksem
Børneeksem hedder også atopisk eksem eller dermatitis. Barnet får meget tør hud og hos de små børn kan eksemet sidde over alt på kroppen. Hos de lidt større børn sidder eksemen ofte i albuebøjninger og knæhaser.
Atopisk eksem kaldes børneeksem fordi det stort set kun rammer børn og ofte starter indenfor det første leveår. Hvis barnet har meget eksem og er generet af dette, vil det altid være en god idé at få barnet undersøgt, for at afklare om eksemen skulle hænge sammen med...
Vaccination
De danske sundhedsmyndigheder anbefaler følgende vaccinationer:
- 3 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio-Hib 1 og PCV7-1
- 5 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio-Hib 2 og PCV7-2
- 12 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio-Hib 3 og PCV7-3
- 15 mdr.: MFR 1
- 4 år: MFR 2 (pr. 1. april 2008)
- 5 år: Difteri-tetanus-kighoste-polio revaccination
- 12 år: MFR 2 og til piger HPV 1, 2 og 3
Svartidsbarometer
Gratis nyhedsbrev
med nye præmier hver måned
Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.