Svar: Vågner efter 45-60 minutter
2. maj 2011
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
Mange børn har en periode, hvor de vågner op en lille times tid efter de er faldet i søvn. Ofte virker det som om at de lige skal sikre sig at alt er okay, at de ikke er forladt og alene, at man er der og passer på dem - og mon ikke det er tilfældet hos jer...
Det er rigtig fint at du forsøger at putte din datter på det tidspunkt, hvor hun lige når at registrere at hun ligger i sin seng, forbinder sengen med stedet hvor hun skal sove og er tryg ved dette. Det lyder fint det du fortæller, hun lyder ikke ked af det, men har brug for din hjælp til at blive lullet i søvn, hun har brug for at slippe dagen og alle oplevelserne og brug for dig til at gøre dette lige nu - og lige der, hvor hun så skifter søvnfase, så vågner hun op, registrerer at alt er som da hun faldt i søvn og betrygges hun igen i det, så sover hun fint videre.
Det lyder umiddelbart som en periode I lige nu skal igennem og som noget der naturligt ændrer sig igen, hvis du bare er opmærksom på at være der for hende, berolige og betrygge, så hun bibeholder roen. Det kan være en fordel at du opholder dig i nærheden, når du fornemmer at hun kan vågne op, så du med det samme kan få hende videre i søvnen og ikke risikerer at hun begynder at vågne yderligere op, græder osv.
For mig lyder det som om at tiden arbejder lidt for jer :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske