Brev:
Voksenkontakt - gammelklog

Hej Helen
Olivia er ved at være en stor pige nu, og skal starte i børnehave meget snart - og derfor har vi brug for at høre, hvordan du tænker vi støtter hende bedst muligt.
Som jeg tidligere har skrevet til dig om, er hun en meget udadvendt pige på mange områder - men stort set kun overfor voksne. Hun tager kontakt, snakker osv. - indimellem også for meget, som jeg også har nævnt tidligere.
Men hun bliver ofte stille, tilbageholdende og observerende når hun er sammen med andre børn, især børn på hendes egen alder eller yngre - og skal støttes og opfordres til at tage initiativ til leg. I dagplejen går det ok, men det er selvfølgelig de samme 3 børn hun er sammen med hver dag - og vores dagplejemor er god til at hjælpe med, at sætte lege i gang. Men hvis de eksempelvis har været i legestue, hvor der mødes 5 dagplejemødre med børn - og vi spørger Olivia, hvem der var der og hvem hun har leget med, nævner hun udelukkende navnene på de voksne, der har været der.
Det samme sker, hvis vi nævner at i dag kommer eksempelvis Nanna og leger - så spørger hun om Nannas mor er med, og siger; jeg glæder mig til Nannas mor kommer. Når de så kommer, er det Nannas mor hun tager kontakt til, gerne vil vise sit værelse, sit legetøj osv. Vi forsøger selvfølgelig at støtte hende i, at få gang i en leg med Nanna - men ligeså snart vi trækker os lidt tilbage, søger hun væk, og tager i stedet kontakt med enten os eller i dette eksempel, Nannas mor.
Hun har et rigtig godt sprog, et stort ordforråd og har haft det længe - og folk bliver ofte imponeret over hendes sprog, og hun får derfor en del opmærksomhed på dette.
Samtidig interesserer hun sig rigtig meget for bogstaver, tal og farver - hun kan stort set hele ...
... alfabetet og kan tælle til 30.
Hun er meget opmærksom og har en rigtig god hukommelse, hvor hun eksempelvis kan huske teksten i en bog og retter os, hvis vi læser et ord forkert - og hun kan huske ting der skete for meget lang tid siden (eksempelvis tilbage fra sommer- og efterårsferien).
Men det der bekymrer os og som vi gerne vil have dit syn på, er børnehavestart. Hvordan støtter vi hende bedst muligt i især det sociale liv, der er i en børnehave? Hun er jo en lille pige der er langt fremme på det sproglige område - men der som vi ser det, har det lidt svært på andre områder.
Vi har snakket med vores dagplejemor, som også har snakket med dagplejepædagogen om det. De mener begge, at det skal hun nok klare - og at det nok også hænger sammen med, at de andre børn i dagplejen ikke har det sprog og de interesser, hun har - og at hun derfor søger mest voksenkontakt, da hun her bliver "forstået".
Men vi kan nu stadig godt se nogle udfordringer ved en børnehavestart!! - og vil gerne høre dit syn på dette.
Samtidig vil vi gerne høre dig om, hvordan vi skal forholde os - og støtter hende bedst muligt i forhold til interessen for bøger, bogstaver og tal...? For at være helt ærlige, synes vi begge at det var lidt underligt og havde lidt svært ved at forholde os til, at hun så tidligt (for ca. 6 mdr. siden) begyndte at interessere sig så meget for dette. Men hun er simpelthen så interesseret i det, og elsker at finde bogstaver på skilte, i bøger osv. og snakke om hvilke ord, der starter med hvad - og vi har også vænnet os til det og deltager selvfølgelig i hendes initiativer på dette område.
Vi håber, du kan finde hoved og hale i brevet - det blev vist lidt rodet...
Venlig hilsen
Olivias mor og far
Annoncer
Sponsorerede artikler
Sådan forebygger du bleudslæt
Sådan forebygger du bleudslæt – få jordemoderens anbefaling til bleskift
Når du står med dit nyfødte barn i armene for første gang, er der mange nye ting at forholde sig til – ikke mindst babypleje og bleskift. Det er helt naturligt at komme i tvivl og stille spørgsmål. Heldigvis ...
Forældre med børn på samme alder har også spurgt Helen Lyng Hansen om:
21. oktober 2025 | Opdragelse | 2 år, 4 mdr.
Kære Helen Vi oplever mange nedsmeltninger hos vores datter på 2 år og 4...
21. august 2025 | Udvikling | 3 år
Kære Helen, Jeg skrev til dig for ikke så længe siden om vores dreng J på...
5. august 2025 | Renlighed | 3 år
Toilettræning - men ingen afføring
Kære Helen. Vi søger lidt hjælp ang. vores tvillinger på 3 år som vi lige...
22. juli 2025 | Kost og ernæring | 2 år, 11 mdr.
Kære Helen, Det er første gang, jeg skriver til dig, og der kommer...
19. juli 2025 | Opdragelse | 2 år, 5 mdr.
Kære Helen Jeg har brug for et godt råd til, hvordan vi forbereder vores...
Viden om børn:
Strømper
Strømper skal passe til barnets fod og gerne være en lille smule længere.
Til de spæde børn, kan man købe frotté strømper som er dejligt bløde og med næsten ingen elastik og dermed ikke noget, som strammer.
Strømper kan være af uld, bomuld eller af et blandingsprodukt og det kan være en god idé at medtænke, hvad materiale du vælger at købe strømper i. Til børn der sveder meget, kan uld være en fordel. Det samme gælder om vinteren, hvis dit barn f.eks. skal have...
Sutteflaske
For børn der ikke ammes er det vigtigt at man køber en ordentlig sutteflaske. Flasken skal passe til barnet og barnets evne til at sutte.
Det anbefales at man lader barnet "arbejde lidt for føden". Det vil sige at hullet i sutten ikke skal være for stort. Det at barnet skal bruge kræfter på at sutte er vigtigt for kæbernes og tændernes udvikling. Desuden er der en risiko for at barnet kan få ondt i maven, hvis det får maden for hurtigt.
Sutteflaske-sutterne findes...
Svartidsbarometer
Gratis nyhedsbrev
med nye præmier hver måned
Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.





