Svar: Han gider ikke amme mere
3. marts 2011
Alder:
9 mdr.
Kære Nanna
Din dreng har brug for at få ca 500ml mælk dagligt - alt incl. Det vil sige modermælk, mælk af kop, mælk der indgår i grød og mos, sovs, en portion yoghurt osv. det hele tæller med.
Der er som du skriver ikke grund til at tilbyde flaske med den alder din dreng har, du kan sikre en stor del af hans mælkebehov og dermed behov for kalk, ved at give ham mælk via kosten, yoghurt, ost osv. Men spørgsmålet er om han vil kunne indtage nok, hvis du stopper helt med at amme ...
Jeg synes som udgangspunkt at det er fint at han selv siger fra, det gør et evt. ammestop betydeligt lettere, men jeg synes du skal forsøge at amme ham inden han skal sove og så en gang mere, hvis han melder sig og viser behov. Sover han bare, så lad ham sove, det er mere for at sikre at han lige får det ekstra og hvis han så tilsidst siger helt fra, så må det være sådan, rigtig mange børn siger faktisk selv fra i 9-10 måneders alderen. Heldigvis har han jo så en alder, hvor komælk kan udgøre en større del af hans indtag :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske