Svar: Meget urolig søvn - 13 mdr.
1. marts 2011
Alder:
13 mdr.
Hej med dig
Jeg er af den overbevisning, at en mors bekymring skal man altid lytte til. Der er ingen der kender din dreng bedre end du og har du en fornemmelse, så er du nødt til at få ham undersøgt - hellere en gang for meget, end en gang for lidt.
Jeg synes derfor det vil være helt relevant at du taler med jeres læge om din bekymring. Sig det som det er, at du ikke vil virke hysterisk og at du måske bare er overtræt og derfor "ser spøgelser", men du er urolig fordi du synes han pylrer unødigt meget, han sover dårligt og han kravler ikke og viser ikke større behov for at udvikle sig grovmotorisk ...
Han er en fysisk stor dreng og det er jo sådan, at man kan blive stor, fordi man sidder meget stille - men det er jo også sådan, at han måske sidder meget stille, fordi han er stor. Det kræver i hvert fald en del kræfter at løfte 13 kg. på så små ben og måske er hans størrelse en hindring lige nu :)
Du skriver at han er set af og behandlet af kiropraktor og at det har været en hjælp. Du skriver også at I har prøvet motorisk træning - er det træning I selv har forsøgt eller har du haft en fysioterapeut eller en ergoterapeut inde over her? Det kunne godt være gavnligt for ham, at få hjælp af en sådan, netop for at få brugt sig selv og også for at blive vurderet, om han måske har brug for støtte nogle bestemte steder, så I voksne også har noget at arbejde videre med.
Det er vigtigt at du vender og drejer ham, triller ham, gynger ham - jo mere han kan blive bevæget, jo bedre er det. En tur i svømmehallen vil være godt og I kan også gå i babygymnastik, for at han får brugt sig selv ...
Det at han får brugt sig selv motorisk og mentalt, kunne nemlig godt have en positiv effekt på hans søvn. Det vil jo kunne give ham en fysisk træthed og en følelse af netop at have behov for at sove og det lyder faktisk som om at han har brug for hjælp til at mærke dette. Ligesom børn har brug for at lære at føle sult og mæthed, så har børn ofte også brug for hjælp til at mærke, hvornår de er friske og hvornår de er trætte og har brug for at sove - og mere fysisk aktivitet kunne godt hjælpe ham til denne fornemmelse og dermed bedre søvn.
Også maden han spiser i løbet af dagen har betydning for hans søvn. Det er en god idé at give noget som ikke indeholder sukker, men i stedet se på protein og fiberindholdet og også meget gerne give det man kalder for tryptofanholdige fødevarer.
Når vi indtager tryptofanholdige fødevarer, så produceres der Serotonin, som er med til at forbedre vores søvnkvalitet. Tryptofanholdige fødevarer er f.eks. bananer, brød, pasta, fede fisk som laks og makrel, kylling og kalkun, en bagt kartoffel og forskellige grøntsager er også vigtigt.
En dagsplan kunne se således ud:
Morgen 7-7.30: Havregrød, letmælk af kop.
Formiddag 9-9.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, vand af kop.
Frokost 11.30: Rugbrød med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med grøntsager i stykker, pasta, frikadeller, hårdkogt æg, rejer, muslinger osv. Må også gerne få varm mad til frokost bestående af kød, fisk, grøntsager, ris, kartofler, pasta, sovs. Vand af kop.
Middagslur som nu
Eftermiddag 15: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. En portion tykmælk med mysli, rugbrødsdrys eller lignende, vand af kop.
Før aftensmad 16.30-17: En tallerken med grøntsager, kogte ærter, majs, gulerod, avokado, rød peberfrugt, tomat, agurk eller lignende. Vand af kop.
Aften 18-18.30: Familiemad, risretter, pastaretter, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags. Letmælk af kop.
Godnatgrød som en del af putteritualet
Puttes til natten med en kop mælk og en godnathistorie ca. kl. 20.
Hvis han vågner om natten, kan han evt. få lidt vand.
Som I kan se indgår der mange små måltider dagen igennem og det er vigtigt at jeres dreng får mad nok og også sund mad hele dagen igennem :)
Når alt dette er sagt, så skal I naturligvis også sikre jer, at han ikke har ondt. Det kan være ørerne der giver problemer som du selv er inde på, det kan også være tandfrembrud, men I kunne også lige tjekke ham for urinvejsinfektion. Nogle børn trives ikke, fordi de lider af blærebetændelse og symptomerne på dette kan være mange ting - så det kan være værd at få undersøgt - igen, hellere en gang for meget end for lidt :)
Tidspunktet for putning afhænger naturligvis af hvor sent han sover middagslur og hvor lang tid denne lur varer. Jo mere han sover om dagen, jo senere skal han normalt puttes til natten. Det lyder dog ikke som om at han sover særlig meget, så mon ikke kl. 20 umiddelbart er fint - jfv. ovenstående plan :)
Jeg håber at ovenstående tanker hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske