Svar: Flaske stop
13. december 2010
Alder:
11 mdr.
Kære Trine
Din dreng er 11 måneder nu, jeg synes det er fint at han selv er begyndt at sige fra overfor flasken :)
Kan du ikke sikre ham lidt ekstra jern ved at bruge mme i grød og mos, og også give ham mme af kop at drikke til sin mad, så han stadig får lidt på den måde.
Du kan med fordel købe NAN 3 som har et højere jernindhold, når Sundhedsstyrelsen anbefaler 400ml mme for at dække barnets jernindhold så skelnes der ikke mellem om det er type 1, 2, 3 eller vælling barnet får og der er faktisk forskel. Så hvis du giver ham NAN 3 får han mere jern, end hvis han f.eks. får mme af type 1 ...
Derudover vil det være rigtig godt at du sikrer ham ekstra jern via kosten:
- Kød. Der er meget jern i kød, mest i okse, kalv, and, struds og vildt, mindre i lyst fjerkræ, så som kylling og kalkun.
- Indmad, lever og hjerter (f.eks. leverpostej)
- Skaldyr og fisk
- Brød og andre kornprodukter, der er grove, langtidshævede eller lavet på surdej (f.eks. rugbrød). Bager du selv kan det være en god idé at bruge havregryn og sesamfrø, som indeholder jern.
- Rosiner, svesker, dadler, figner samt mandler og nødder er jernholdige. Du kan evt. give ham lidt sveskemos på havregrøden, dadler og figner er der mange af i butikkerne lige nu ved juletid. Rosiner kan alle børn lide, bare husk max 50g om ugen. Og nødder og mandler kan han få, hvis de knuses og f.eks. bruges som mysli på et surmælksprodukt eller bruges i hjemmebag.
- Bønner og linser er et godt supplement til kosten, når jernindholdet skal øges lidt.
Hvis du ikke synes du kan øge hans jernbehov tilstrækkeligt ved at følge ovenstående råd, så vil jerntilskud være anbefalet. Prøv også at tale med jeres læge omkring det :)
Håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke med ham :)
Rigtig god jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske