Svar: Vågner stadig mange gange
12. december 2010
Alder:
12 mdr.
Kære A
Det lyder som om at din datter har svært ved at overgive sig til søvnen af flere årsager.
Jeg tænker at din datters alder og udvikling giver en naturlig motorisk uro, hvor hun har svært ved at finde fysisk ro i sin krop. Hun har svært ved at lægge sig ned og slappe af, rejser sig, karter rundt, kan ikke ligge stille.
Derudover har hun også en alder, hvor hun stadig ikke ved, hvor I er, når hun ikke kan se jer. Hun forstår ikke at I er i stuen ved siden af hvor hun sover, når hun ikke kan se jer, føler hun sig forladt og alene. Samtidig med dette, så skal hun nu forholde sig til at I er adskilt om dagen, hun er startet dagpleje, skal afleveres til en anden, finde ud af nye rutiner, nye børn, nye regler og finde ud af I det hele taget at være væk fra jer, være væk hjemme fra.
Derfor er det naturligt at hun lige nu søger ekstra meget tryghed og fysisk kontakt og på samme måde som man ofte i 8-10 måneders alderen ser børn søge deres forældre ekstra, så ser man samme symptomer hos børn i 12-14 måneders alderen - især i den alder, hvor de begynder at gå lidt rundt.
Hun har brug for at mærke jer, se jer, fornemme jer og brug for at tale med jer og derfor fortæller hun små historier og snakker med jer, når I tager hende ind til jer i håb om at hun vil sove der - hun vil ikke sove tiden væk, hun vil hellere tale med jer og være sammen med jer, fordi I jo har været og er meget adskilt lige nu ...
I skal naturligvis være opmærksomme på om I putter hende for tidligt, så hun ikke er helt parat til at sove. Det er vigtigt at ramme "søvntoget", når det kommer forbi og ingen kan sove på kommando.
I skal også være opmærksomme på hendes indtag af mad, hvilket jeg kan se at I også er og så skal I også være opmærksomme på hendes putteritual og måden hun falder i søvn på, ligesom det er vigtigt hvordan I hjælper hende videre i søvnen, når hun har sine små opvågninger.
Vi vågner alle sammen 10,15,20 gange om natten, vi vender os, trækker dynen op om os, sparker dynen af, putter os ind til vores partner osv. Og disse små opvågninger har børn også. Det er her vigtigt at I vurdere hvorvidt hun behøver jeres hjælp til at komme videre i søvnen eller om hun kan lære at komme videre på egen hånd.
I skal være opmærksomme på sutten og hvorvidt hun får sut i munden hver gang hun vågner. Hvis I konsekvent giver hende sutten i munden hver gang, så lærer hun at I netop kommer og yder denne service hele natten igennem. En god måde at få hende til at sove videre på er derfor at lære hende at finde sutten selv...
Det gør I om dagen først, for kan hun det om dagen vil hun naturligt også bedre kunne det om natten. Start derfor med konsekvent at give hende sutten i hånden og ikke i munden, lad hende selv tage den i munden når hun har behov. Overfør dette ritual til om natten, så hun også der får sutten i hånden, læg gerne flere sutter i sengen, hjælp hende med at finde en og altså selv tage den i munden.
Det er godt at hun har gang i maven, men måske skal du skære lidt ned på mængden af fiberholdig mad - får hun brød med kerner kan det f.eks. give løs mave. Det kan også være at hun får lidt for meget frugt eller måske giver I hende saftevand og juice ... for meget sukker kan også give løs mave ...
Jeg sender lige en plan for dagen, som den kan se ud til en pige på et år:
Morgen: Havregrød, letmælk af kop.
Formiddag: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden.
Formiddagslur
Frokost: Rugbrød med smørbart pålæg, gerne fiskepålæg. Suppleres med kogte grøntsager (kogte grøntsager bedre end rå), stykker af frikadelle, pastaskruer, hårdkogt æg, rejer eller lignende. Må også gerne få varm mad til frokost. Vand af kop.
Middagslur
Eftermiddag: En portion tykmælk med rugbrødsdrys, revne æbler (kan være med til at samle maven lidt), ½ bolle med smør, ost, frisk frugt.
Aften: Familiemad som I spiser, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags. Letmælk af kop.
Suppleres med en godnatgrød
Ammes og puttes til natten.
Jeg håber at mine tanker hjælper videre på vej og at du kan bruge planen til at se hvor I evt. kan lave lidt ændringer.
Rigtig meget held og lykke og rigtig god jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske