Brev:
Genert

Hej Helen :)
Min dreng er meget genert de første 5 - 15 minutter når vi fx. er nede på legepladsen og der er mange andre børn, så vil han helst holde i mit bukse ben og stå og kigge inden han vil gynde eller noget andet, også selv om jeg spørger om vi skal gå derhen sammen.
Det er det samme hvis vi får gæster, eller der er besøg oppe i hans dagpleje eller vi selv er ude på besøg, så vil han helst holde sig væk den første tid, og selv om min mand og jeg sætter os ind i stuen hvis vi fx er ude, så står han i det opstødende rum og kigger diskret ind af døren.
Umiddalbart lader jeg ham stå der uden at kalde på ham mere end et par gange, så han ved vi er opmærksomme på han er der og gerne vil have han kommer ind til os, men jeg står ikke ude i gangen med ham eller henter ham, da jeg synes han på den ene side selv skal lære at bryde grænsen og overvinde sin generthed og jeg tænker jeg gør ham en bjørnetjeneste ved at springe over hvor gærdet ...
... er lavest og "bryde muren" for ham hver gang, og jeg står ikke i gangen med ham fordi det virker helt unaturligt og han er jo ikke ked af det, han står bare og kigger. Det skal så siges at når han har set det hele an så kommer han ind og vil gerne snakkes med, lege osv og er helt som er vi derhjemme.
Nu var jeg selv MEGET genert som barn og min mor dyrkede det for så var jeg jo hendes lille pige når jeg var sådan, men det var utroligt hæmmende for mig og jeg har måttet ligge meget energi i at komme ud af boblen af generthed gennem mine teenage år og ønsker derfor ikke at min dreng skal gennem det samme, da jeg lægger stor vægt på at man fungerer socialt for at have det godt som menneske, og mit spørgsmål er så om det er det rigtige jeg gør ved at han selv skal tage initiativet hver gang med lidt støtte fra os som forældre, men altså lære at der ikke sker alverden fordi han bliver set? Eller er der noget jeg bør gøre anderledes?
Olivers mor :)
Annoncer
Sponsorerede artikler
Sådan forebygger du bleudslæt
Sådan forebygger du bleudslæt – få jordemoderens anbefaling til bleskift
Når du står med dit nyfødte barn i armene for første gang, er der mange nye ting at forholde sig til – ikke mindst babypleje og bleskift. Det er helt naturligt at komme i tvivl og stille spørgsmål. Heldigvis ...
Forældre med børn på samme alder har også spurgt Helen Lyng Hansen om:
28. oktober 2025 | Sovevaner | 20 mdr.
Søvnunderskud og lange putninger
Kære Helen Jeg har fundet hjælp mange gange ved at læse tidligere svar i din...
18. oktober 2025 | Opdragelse | 20 mdr.
Lur og temperament udfordringer
Kære Helen, Jeg skriver til dig fordi jeg oplever et par udfordringer med...
10. august 2025 | Udvikling | 18 mdr.
Kære Helen. Tak for alt din hjælp. Jeg har et spørgsmål vedrørende mit...
9. august 2025 | Udvikling | 18 mdr.
Kære Helen . Mit barn er 18 mdr. hun leger rigtig fint. Hun kan også...
9. august 2025 | Udvikling | 18 mdr.
Kære Helen. Mit barn er 18 mdr. hun kigger på andre børn og observerer på...
Viden om børn:
Termin
Termin er betegnelsen for, hvornår man forventer at føde, når man er gravid.
Terminen fastsættes normalt til 40 uger efter man er blevet gravid. Termintidspunktet er således sluttidspunktet for graviditeten.
Man beregner normalt terminen efter første dag i den sidste menstruation.
Terminen bruges også til at vurdere, hvor langt du er henne i din graviditet. I løbet af graviditeten tæller man uger, således at man f.eks. siger at kvinder er 34+6 uger...
Sele til barnevogn
Barnevognssele anvendes, når der er risiko for at barnet kan falde ud af barnevognen og barnet bør være under opsyn, når det er i sele. De fleste børn har brug for sele i barnevognen fra de er 6 måneder gamle - nogle børn lidt før.
Du bør altid vælge en barnevognssele som er DVN mærket (Dansk Varefakta Nævn). Selen skal spændes fast i barnevognens bund og den må ikke kunne trækkes løs.
Selvom barnet ligger i DVN mærket sele, skal der altid være opsyn med et barn...
Svartidsbarometer
Gratis nyhedsbrev
med nye præmier hver måned
Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.





