Svar: Vil ikke spise fast føde - 7 mdr.
3. november 2010
Alder:
7 mdr.
Kære Rikke
Tak for dit brev og velkommen til :)
Mon ikke din dreng trænger til nye smagsoplevelser og har brug for mad med lidt mere bid og smag - mad der kræver lidt mere af ham og som udfordrer ham, mad der tager udgangspunkt i jeres mad ...
Mit forslag er i hvert fald at du nu begynder at give ham lidt mad i hånden, som han selv kan sidde med, gumle på, opbløde med spyt osv. Lad ham starte alle måltider på denne måde og følg så efter med skemaden. Ved at lade ham spise lidt selv, så får du styrket ham mundmotorisk, men du får også gjort det sjovt og interessant at spise og han bliver samtidig bevidst om, at det netop nu er spisetid, han forberedes på, hvad der nu skal ske :)
Jeg synes ikke du skal skære yderligere ned for hans mælkeindtag. Han bør få mindst 600ml mme dagligt og må faktisk gerne få op til 750ml, hvis du spørger mig ... De fleste børn vil i 7 måneders alderen stadig have brug for 4 flasker i døgnet og først i 8-9 måneders alderen anbefaler jeg at man sætter ned til kun 3 flasker ...
Det lyder dog som om at han trives med de 3 flasker, så en plan for dagen, lavet ud fra dine angivne tider ser således ud:
Morgen kl 7-7.30: Tilbydes lidt frugt i hånden at sutte på og der følges efter med havregrød eller øllebrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: Tilbydes lidt frugt i hånden og der følges efter med lidt frugtmos på en ske, vand af kop.
Flaske og puttes til formiddagslur
Frokost kl 12.30: Tilbydes lidt ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden og der følges efter med grøntsagsmos med kød eller fisk. Det kan være en risret eller anden rest fra aftensmaden eller det kan være mos fra glas. Må også gerne få lidt bidder af brødhapsere med lidt forskelligt smørbart pålæg. Vand af kop.
Eftermiddag 14: Tilbydes lidt frugt i hånden at gumle på, suppleres igen med lidt frugtmos, evt. en lille smule flerkornsgrød hvis han virker til at kunne spise det. Vand af kop.
Puttes til middagslur 14.30 som nu
Aften 17.30-18: Familiemad, risretter, pastaretter, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags. Der skal være mad i stykker og moset mad. Han må gerne få en kartoffelbåd, et stykke kogt blomkål, broccoli eller lignende i hånden at gumle på, og så kan du følge efter med lidt på en ske. Vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca 19.30-20
Sen aften eller en gang i løbet af natten gives endnu en flaske
De små hyppige måltider er vigtige, også selvom han nogle gange måske kun spiser ½ dl og du synes det er for lidt. Det er bedre at han spiser ½ dl. fire gange dagligt end at han spiser 2 dl. en gang dagligt ... Det vil påvirke hans indre ur, være med til at give ham en rytme, en fornemmelse af sult og mæthed og vil naturligt påvirke hans lyst til at spise. Samtidig sikrer det ham større variation af fødevarer.
Så hold fast i at lidt og tit er bedre end få og store måltider :)
Jeg håber at ovenstående plan for dagen hjælper videre på vej, fortsat held og lykke! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske