Annonce

Annonce

Svar: Madvaner - 2 år, 3 mdr.


9. juni 2010

Alder:
2 år, 3 mdr.

Helen Lyng Hansen, sundhedsplejerske

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære mor

Tak for dit brev og dine meget fine overvejelser omkring jeres dreng og hvordan spisesituationen skal foregå :)

Som udgangspunkt er jeg helt enig med dig i meget af det du skriver, jeg har dog et par tilføjelser :)

Det er generelt en rigtig god idé at give ham varieret mad og altid lade mindst en af de ting du servere, være noget du ved han godt kan lide. Hvis han f.eks. godt vil spise rugbrød, så kan du fint servere en kvart skive rugbrød om aftenen og er han mere sulten kan han så spise den mad der i øvrigt er på tallerkenen.

Det er også en rigtig god idé at servere maden adskilt og i skåle og så lade ham tage det, han umiddelbart har lyst til. Også selvom der så glider mest pasta ned den ene dag og så måske majs eller agurker den næste. Det er vigtigt, at han også får lov til selv at vælge - netop fordi han er i en selektiv alder, det du skal sørge for er at valgmulighederne er sunde og noget du kan stå inde for.

Og så er rigtig fint besluttet, at han skal spise det der er på bordet og ikke have specielle retter. Hvis han så har spist lidt og du næsten på forhånd ved at han vil komme 1 time senere og bede om mad igen, så må du meget gerne levne noget som du så serverer for ham der. Alt efter hvad aftensmaden har bestået af, kan den så serveres kold (frikadeller kan f.eks. godt spises kolde) eller den kan evt. lunes i mikrobølgeovn, hvis det f.eks. er lasagne.

Jeg er ikke tilhænger af at børn skal gå sultne i seng, så nærmer putningen sig og han tydeligt er sulten, så er det også fint at tilbyde ham et desideret godnatmåltid. Det kan være en grød ...


Annonce

... eller en grovbolle med ost eller lignende.

Man skal naturligvis respektere at der er noget mad, som barnet ikke kan lide. Derfor er det en god idé altid at servere lidt forskelligt. Vælg mad som appellerer til synet i farverne og lad maden være adskilt på tallerkenen. Så kan han selv vælge til og fra. Hvis I ikke allerede har det, så køb f.eks. en rumopdelt tallerken og tal med ham om at der skal ligge lidt forskelligt i hvert rum, for at se om det kan appellere til at spise lidt mere varieret.

Snyd ham aldrig ved at fortælle at det er noget andet end det egentlig er. Det vil gøre ham usikker og han vil ikke vide, hvad han så skal tro fremover.


Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Lad ham deltage i madlavningen, han kan sagtens med den alder han har nu, være med til at lave mad, dække bord osv. Og jo mere han er med til selv at lave og forberede, jo mere positiv vil han også være for at spise maden bagefter.

Vælg de gammeldags retter, gerne retter med sovs. Børn elsker sovs som almindelig brun sove eller bearnaisesovs og han må gerne få sovs. Hvis han godt kan lide panerede ting som kyllingenuggets osv. så prøv at lave andre former for panerede retter. Det kan være panerede rødspættefiletter med lidt remoulade eller det kan være panerede koteletter, schnitzler, eller karbonader.

Og sidst men ikke mindst - Spar på sukkeret. Giv ham ikke saft, slik, kager, kiks og lignende som mellemmåltider. Det vil fjerne den naturlige sultfornemmelse - og pas også meget på med at bruge slik, nødder eller andet som belønning for at spise sund mad ... :)

Håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske



Annoncer

Sponsorerede artikler

Baby sok med pulsmåler - hvad er det?

De fleste forældre kender følelsen. Man har endelig lagt sin baby til at sove, lyset er slukket, og alligevel lister man tilbage et kvarter senere for lige at tjekke, om alt er, som det skal være. Netop derfor er en baby sok med pulsmåler blevet et oplagt valg for familier, der ønsker mere ro ...

Læs mere her



Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

11. juni 2026 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Problemer med madopstarten

Kære Helen Vi kunne godt bruge lidt hjælp til madopstarten af vores pige,...

Læs hele brevet og Helens svar


9. juni 2026 | Kost og ernæring | 7 mdr.

7 måneder - mad og søvn

Kære Helen Vi har lillebror på 7 måneder, som trives. Dog har jeg et...

Læs hele brevet og Helens svar


16. april 2026 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Madvaner - 17 mdr.

Hej Helen Jeg søger lidt gode råd ift vores søns madvaner. Han har...

Læs hele brevet og Helens svar


4. marts 2026 | Kost og ernæring | 8 mdr.

Vil kun ammes i søvn og afviser oftest flaske med MME

Kære Helen Jeg har en datter på 8,5 måneder, hvis våde bleer efterhånden er...

Læs hele brevet og Helens svar


5. februar 2026 | Kost og ernæring | 3 mdr.

NAN modermælkserstatning

Hej Helen Jeg har læst, at NAN modermælkserstatning kaldes tilbage, og jeg...

Læs hele brevet og Helens svar


Annonce

Viden om børn:

Sidde

De fleste børn kan i 6 mdr´s alderen sidde med let støtte f.eks. i en høj stol eller i barnevognen.

7 mdr gamle kan de fleste børn sidde kortvarrigt, dvs et par minutter, for så at falde til siden, for- eller bagover.

8 mdr gamle kan det fleste børn sidde i lidt længere tid og begynder også at tage hænderne ud og støde fra ved siden. Balancen bliver bedre og bedre.

Når barnet begynder at kunne sidde selv og holde et stykke legetøj i hånden er det...

Læs mere i Babylex

Fostervandsprøve

En fostervandsprøve er en prøve af fostervandet. Denne prøve kaldes også for amniocentese. Når man tager en fostervandsprøve, så er det primært for at undersøge fostervandet for celler, der med ret stor sikkerhed kan fortælle, om fosteret har en kromosomfejl eller kendte arvelige sygdomme.

Fostervandsprøve tages først omkring 16. graviditets uge, da der først på dette tidspunkt er fostervand nok til, at fosteret kan tåle, at man tager de 15-20 ml fostervand ud, som skal bruges...

Læs mere i Babylex


Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.


Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusind tak for svar. Selvom jeg inderst inde godt ved, at der nok ikke er det store at gøre ved vore urolige nætter - andet end at vente på hun bliver større - så er det altid rart at vende det med dig alligevel.

Jeg synes det er så synd, at du aldrig ser alle de små søde, som vi snakker om. Så her er ihvertfald et billede af vores lille datter - det glade barn.

Kærlig hilsen Stine


Annonce