Svar: Drømme - 6 mdr.
4. juni 2010
Alder:
6 mdr.
Kære Marie
Nogle børn drømmer rigtig meget og kan klynke, græde, nogle gange næsten skrige i søvne - ligesom de også kan pludre og klukle ...
Det er desværre begrænset, hvor meget du kan gøre ved det, der er ofte værre i nogle perioder end i andre og det lyder som om at I er inde i en periode lige nu, hvor jeres dreng drømmer meget.
Mange spørger "jamen, hvad kan de dog drømme om?" og det ved vi naturligvis ikke, men vi ved at drømme er en bearbejdelse af dagens oplevelser og netop med den alder jeres dreng har nu, så udvikler han sig rigtig meget både mentalt og motorisk.
Man taler om at børn udvikler sig i spring, tigerspring kalder man det også og der ligger blandt andet et spring omkring 26 uger.
Her begynder barnet at opleve verden som større end tidligere. Din dreng begynder at koordinere arm- og benbevægelser, bliver mere mobil og begynder at forstå afstanden mellem to genstande. Det er ting vi som voksne tager for givet, men for et lille barn er det skræmmende at finde ud af, at verden er et stort sted, og at man selv er lille. Mor kan være meget langt væk, når baby ikke kan se hende.
Derfor opleves børn i denne alder ofte også ekstra pylrede, de kan være svære at stille tilfredse. De vender måske hovedet væk fra skeen, de har svært ved at underholde sig selv og søger selskab hele tiden. Og man føler som forældre ofte at man gir og gir og alligevel føles det aldrig som om at det helt er nok. Netop i denne alder, sover børn også urolig og får sig lagt i stillinger, de ikke selv kan komme væk fra. De kan småklynke, græde, grine - når de sover. Frustrerende, men stadig normalt og heldigvis en fase, som barnet går igennem og så er der ofte ro på i en lille periode og næste periode så starter ... :)
Du kan i øvrigt læse mere om disse fase i bogen "Vidunderlige uger" som du finder i min bogguide :)
Jeg håber du kan bruge denne forklaring og at det giver lidt ro med på vejen :)
Tilsidst vil jeg lige sige at planen for dagen ser fin ud, men husk at du nu skal igang med lidt grøntsagsmos med kød og fisk, gerne både til frokost og til aften. Og giv også gerne din dreng ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på :)
Fortsat held og lykke og rigtig god weekend :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske