Brev:
Mælk og mellemmåltider
12. maj 2010
Alder:
7 mdr.
Mælk og mellemmåltider
Hej Helen
Først en lille update...
Den dag Ida blev 7 mdr., blev hun indlagt grundet dehydrering. Hun havde haft omgangssyge i 5 dage og ville ikke spise, så galt skulle det jo gå!
Hun var MEGET ked af det, græd om natten, om dagen og i barnevognen, noget hun normalt aldrig gør. Hun ville under ingen omstændigheder have skemad og først efter 2-3 uger, blev hun sig selv igen. I denne lange sygeperiode fik hun således kun bryst og flaske.
Jeg kan ikke komme ud af denne "sygerytme"... Jeg mener selv, at jeg ammer for meget, og det må jo relateres til det øgede indtag af mælk under/efter sygdommen. Men samtidig er hun mere interesseret i alm. mad, end hun før har været. Hun har taget de 600 g på hun tabte og mere til.
Hendes mad/mælkeindtag:
8: Havregrød, 1 dl + vand af kop
9: ammes
12: Grøntsagsmos med kød/fisk, rugbrød med fiskepålæg, noget at sutte på/bide i, ost mm. + vand af kop
13.30 ammes
16 ammes
17.30 vores aftensmad i små bidder (i går blev det fx til en ½ frikadelle, en avokadostav og 3 pastaskuer)
18.15 flerkornsgrød/7-kornsgrød med en most grøntsag, 1 dl
20 vælling
01.30 ammes
Når jeg giver hende mos med en ske, er hun ikke videre interesseret, men når hun får grøntsager og kød med fingeren sidder hun og galer, fordi det går for langsomt. Derfor tænker jeg, at hun gerne vil have noget med bid i... Jeg har bagt havregrynsboller, hun kan spise ca. en kvart.
Som du kan se, ammes hun/får flaske 5 gange i døgnet og somme tider ammes hun også tidlig morgen. Hvis hendes mælkeindtag skal være alderssvarende, skal der skæres 1-2 amninger fra. Hvornår og hvad skal de erstattes med??
Efter sygdommen ville hun ikke længere have grøntsagsmos med kød/fisk, derfor får hun grød til aftensmad. Jeg putter en grøntsag i for at variere smagen og give den grovere konsistens. Hun tåler ikke frugt, kaster op og får udslæt -derfor er det ikke et muligt mellemmåltid. Jeg har prøvet med yoghurt med vanilie og A38, hun vil ikke have det. Ligeledes kan jeg ikke give hende moste grøntsager.
Jeg har brug for hjælp til hvad jeg give hende i stedet for at amme hende.
Til slut vil jeg lige nævne, at hun ikke kan drikke af kop. Det bliver til ca. 10 ml pr. måltid, så måske har hun brug for en ekstra amning. Jeg øver med hende 3-5 gange dagligt, men ligemeget hjælper det...
Mange hilsner fra
Nina