Brev:
Kaster op af klumper i maden
12. maj 2010
Alder:
7 mdr.
Kaster op af klumper i maden
Kære Helen
Har valgt at dele mine breve op så det ikke bliver for rodet. så her kommer mit 2 brev :)
Jeg har før skrevet til dig angående lillepigens kost og det går også bedre.
Jeg er i mellemtiden stoppet med at amme for halvanden uge siden. Alberte har ellers aldrig villet flasken men pludselig en dag gik hun i ammestrejke og græd hver gang jeg lagde hende til brystet. efter 2 dage uden mælk (andet end det vi kunne få i hende vha. en kop) tog hun flasken.
Med hensyn til den faste føde så har jeg fået trappet eftermiddags mælken væk og det går rigtig fint. istedet får hun fuldkornsgrød, frisk frugt i hånden og en halv bolle med smør som hun gnaver lidt i.
Formiddagsmælken er dog lidt sværere at tage fra hende. Hun er nemlig ikke særlig villig til at spise sin havregrød og får jeg det i hende, så vil hun ikke ha frugtmos før jeg putter til formiddagslur. jeg har det lidt svært med at skulle putte hende til formiddagslur hvis hun slet ikke har fået noget at spise siden morgenflasken.
Og nu til mit egentlige problem. Vi øver meget at hun skal til at have mere almindelig mad. fx små rugbrødshapsere med pålæg, grøntsager i stykker osv. så hun også kan spise det mad vi spiser til aften, men hun kaster op hver gang hun får den mindste lille klump i munden. Jeg er nød til at stavblende alt hendes mad og det gør også at hendes kost ikke er særlig varieret for det er ikke alt mad der er særlig blender-venligt.
Det bekymre mig lidt da hun jo skal starte i dagpleje om ca. 2 mdr og der bruger de vel ikke tid på at stå og stavblende alt maden.
Har du nogle godt råd til hvordan vi på en nænsom måde får lært hende at klumpet mad ikke behøver at være noget slemt?
Jeg søger altid for at skemad er uden klumper og at klumperne bliver givet med fingrene.
Med venlig hilsen
mor