Svar: Jaloux delebarn?
Kære frustrerede mor og papmor
At være tre år er ikke nemt. Det er en alder som kræver stor tålmodighed fra forældrenes side og en masse omsorg og kærlighed.
Jeg tror helt bestemt at begge drnge er jaloux eller har svært ved at acceptere at en anden/nogle andre tager deres plads. Sådan ville vi nok også have det som voksne, hvis der en gang imellem var en anden kvinde eller mand i huset, som vil skulle dele med og elske, det ville vi ikke bare lige kunne.
Søskendejalousi er almindeligt og nok også uundgåeligt. For din søn, som har jer og sin 'far' for sig selv er det dejligt at være alene og have jeres ubetingede kærlighed og fulde opmærksomhed, men utroligt svært at dele dette, når bror kommer på besøg.
For din mands søn, er det svært at komme på besøg og skulle være en del af det, som han oplever I har sammen. Han føler sig givet udenfor og vil helst bare have sin far for sig selv.
Det er naturligvis vigtigt at I giver begge drenge opmærksomhed og også forsøger at fordele 'sol og vind' lige. Det kan være en god idé at I både laver fælles ting med dem, men også at I laver noget hver for sig, således at du laver noget med din søn og din kæreste ...
... laver noget med sin søn. På den måde lærer drengene at være sammen, men samtidig oplever de også hver især at være noget helt specielt og lave noget med sin forælder alene.
At være 'papforælder' kræver meget. Et eller andet sted er det nok lettere at holde af det barn, som man har kendt fra det var spæd, holdt i sine arme og trøstet og hjulpet. Et barn som 'kommer på besøg' er jo stadig en del af familien, men det kan være et frustreret og træt barn, som især kræver stor tålmodighed. Jeg tror det er utroligt vigtigt at man forsøger at sætte sig ind i, hvad det er det barn oplever, hvor svært det egentlig er, og hvis man lytter til barnet og prøver at imødekomme og hjælpe det, i stedet for at blive irriteret på det, så kan man som 'papforælder' måske blive barnet en rigtig god voksenven.
Begge drenge skal vende sig til at I to forældre har mødt hinanden, at der er nye og andre regler og normer og at man er sammen på forskellig vis, når man er alene og når I alle er sammen. Det kræver både toleranse, forståelse og indlevelse fra jeres side, men tiden vil også arbejde for jer, hvis I bare er lydhøre overfor jeres børn.
Fortsat held og lykke med det hele.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske
Annoncer
Sponsorerede artikler
Baby sok med pulsmåler - hvad er det?
De fleste forældre kender følelsen. Man har endelig lagt sin baby til at sove, lyset er slukket, og alligevel lister man tilbage et kvarter senere for lige at tjekke, om alt er, som det skal være. Netop derfor er en baby sok med pulsmåler blevet et oplagt valg for familier, der ønsker mere ro ...
Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:
26. januar 2026 | Diverse | 6 mdr.
Påvirkning af trist mor på baby
Hej Helen Jeg har to overordnede spørgsmål, som jeg brændende ønsker svar og...
Viden om børn:
Fiskeolie og børn
Fiskeolie eller det der også hedder Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk. De er livsnødvendige for os mennesker, både for børn der skal vokse og udvikle sig og for ældre der skal "vedligeholdes". Derfor skal der være omega-3 fedtsyrer tilstede i vores kost.
Fødevarestyrelsen anbefaler, at du selv spiser og også giver dit barn fisk 2 gange om ugen som hovedmåltid. Derudover næsten hver dag som pålæg til frokost.
Det er vigtigt at variere...
Allergi børn
Børn fødes ikke med allergi, men alle børn kan få allergi, og det er vigtigt at forebygge allergi i hverdagen.
Allergi er ofte en arvelig sygdom, som tit knytter sig til astma, høfeber, børneeksem og fødevareallergi. Hvis forældre eller søskende har allergi eller har haft behandlingskrævende allergi, så vil risikoen for, at et nyt lille barn også får allergi være større. Men selvom I ikke har allergi i familien, vil der være 5-10% risiko for, at jeres barn udvikler allergi.
Svartidsbarometer
Gratis nyhedsbrev
med nye præmier hver måned
Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.





