Svar: Madplan - får de for meget mad?
25. juli 2009
Alder:
5 mdr.
Kære mor til to
Dine børn får ikke for meget mad, det lyder rigtig fint det du fortæller og det er faktisk meget flot at de er i stand til at indtage hele deres behov i løbet af dagen og sover igennem om natten. Det kan man slet ikke forvente af deres alder og du skal måske indstille dig på, at det på sigt vil ændre sig lidt ... - ikke at de skal til at spise en masse om natten, men for at give mere plads til mad om dagen, og stadig sikre deres mælkebehov, så vil det ofte være sådan, at de har brug for flaske sen aften og tidlig morgen. Det er altså normalt flaskerne i løbet af dagen der udskiftes først og erstattes med mere rigtig mad og flaskerne i ydertidspunkterne der bibeholdes :)
Det vil være rigtig godt, hvis du nu begynder at tilbyde dem skemad 2 gange dagligt. Det vil være rigtig fint med grød til frokost som nu, om aftenen kan du så begynde at give dem lidt grøntsagsmos så de stille og roligt vender sig til dette. I 6 måneders alderen kan du begynde med lidt kogt kød og fisk i mosen og de kan også her begynde at få grovere grødtyper som havregrød, øllebrød og flerkornsgrød.
Mælkeindtaget skal fortsat være det samme og de fleste børn vil i 5-6 måneders alderen have behov for mellem 800-1000ml mælk dagligt ved siden af deres skemad. Det er ikke kun et spørgsmål om at drikke mælk nok, men også et spørgsmål om at få væskebehovet dækket :) Omkring 7 måneders alderen kan man normalt skære lidt ned, mange børn trives med 4 flasker dagligt i denne alder og i 8-9 måneders alderen vil de fleste børn trives godt med 3 flasker (svarende til ca 600ml).
En plan for dagen kunne hos jer se således ud:
Vågner 8-8:30
9:00-9:30 Flaske
Sover formiddagslur
Frokost 12-13:00: Grød, evt. lidt frugtmos som topping, vand af kop.
Flaske
Puttes til middagslur
Eftermiddag 16-16:30 Flaske
Sover den 3. lur
Aften 18: Grøntsagsmos, vand af kop.
Flaske, bades osv. som nu
Flaske igen inden de puttes til natten
Du spørger om babyer kan blive for tykke og i princippet nej. Helt små børn skal have elastikker, de skal være små og tykke. Når det er sagt, så er der dog også børn som overspiser og det sker nogle gange, når børn får flaske ... Det lyder dog ikke til at være tilfældet hos jer - børnene indtager en helt passende mængde mælk i forhold til deres alder og er nu også begyndt med skemad. Det lyder ud fra det du fortæller ikke som om at børnene spiser for meget, de spiser det de har behov for og de trives med det!
Håber at du hermed er lidt mere rolig, fortsat held og lykke med dem begge :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske