Brev:
Mad - gider ikke grøntsagsmos
25. juli 2009
Alder:
6 mdr.
Mad - gider ikke grøntsagsmos
Hej Helen.
Mit spørgsmål denne gang drejer sig om min yngste søn Daniel. Han er nu 6 mdr. og vi har været i gang med skemaden siden han blev de 4 mdr.
Det har på intet tidspunkt været noget problem at få ham til at tage skemad, lige fra starten har han elsket især majs- og boghvedegrød og spist store portioner af det.
Mit problem er, at det endnu ikke er lykkes os at få ret meget grøntsagsmos i ham. Uanset hvordan jeg sammensætter grøntsagerne ligner han næsten en der er ved at vende vrangen ud på sig selv når han skal spise det.
Jeg har prøvet med kartofler, gulerødder, broccoli, blomkål, squash, aubergine, avocado m.m., som sagt i forskellige sammensætninger og hver for sig, men intet af det vil han have. To gange har jeg kunnet få en smule i ham ved at blende en masse majs i mosen, men det har efterfølgende heller ikke hjulpet.
Han er stadig glad for sin boghvede og desuden for øllebrød, så det får han hver dag til morgen og frokost (altid med lidt frugtmos i). Jeg prøver hver aften med grøntsager (er så småt også begyndt at blande lidt fisk/kød i også), men må hver aften opgive. Nogle gange ender jeg med at lave endnu en omgang boghvedegrød til ham istedet, bare for at han skal blive godt mæt inden sengetid. Men vil jo meget gerne have ham til at spise nogle grøntsager også.
Frugtmosen (oftest af æbler, pærer eller banan), som han tit får til dessert om aftenen, glider i øvrigt nemt ned.
Har du et godt råd til hvordan vi får sat skub i hans lyst til grøntsager? Eller skal vi bare fortsætte tålmodigt som vi gør og håbe på at det pludselig kommer?
Hilsen Tania
PS. Har flere steder set dig skrive, at ristede rugbrødsbjælker er gode som "gnave-mad" til denne alder - kan jeg ikke lige få dig til at fortælle hvordan de laves?