Svar: Min datter kravler ud af sengen, når hun skal sove
2. juni 2003
Alder:
2 år
Kære Tine
Da jeres datter nu er istand til at kravle over tremmerne, synes jeg i skal fjerne dem, så hun ikke kommer til skade. Det er dog klart, at det kan give jer problemer, at hun så kan bevæge sig mere frit; men i og med at hun kravler over, så har hun vel også brug for den frihed?
Det er vigtigt, at hun føler der er rart i sengen, man bør derfor aldrig straffe et barn ved at blive sendt i seng. Hun er gammel nok til at kunne få læst en godnathistorie eller sunget sang. Du kan også købe en natlampe, som er interessant for hende at kigge på.
Mange børn kæmper imod forældrene om at komme i seng, hvilket ikke er særlig rart for nogen af parterne. Men det er dog jer, som voksne, der bestemmer og det er trods alt bedst, hvis hun er ordentligt udhvilet næste dag. Du må derfor holde fast i, at hun skal sove og gøre præcis som du gør,- følge hende tilbage. Sødt og venligt, men også bestemt. Hun vil derved lære at blive liggende i sengen. Det kræver dog en stor portion tålmodighed, da det for hende er blevet en leg. I bliver nødt til at fortælle at legen er forbi.
Held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske