Svar: Dagssøvn kontra nattesøvn
21. maj 2009
Alder:
8 mdr.
Kære Sanne
Mange børn sover rigtig godt udenfor, temperaturen, den friske luft, lydende osv. spiller ind på barnets søvn. Dertil kommer at nattesøvnen jo er en betydeligt længere søvn og at børn i din dreng alder begynder at have en søvn, der i sammensætning minder mere og mere om vores voksnes søvn. Barnet har således en større blanding af let søvn, dyb søvn og drømme søvn - en veksel mellem disse forskellige faser og netop drømme er jo en bearbejdelse af dagens oplevelser.
Det lyder som om at det er det du oplever med din dreng, at han drømmer mere om natten. Det at han vågner med gråd, stadig sover, ikke rigtigt ænser at du er der osv. fortæller mig at han drømmer og det er helt normalt, det skal han gøre, det er faktisk vigtigt - man siger at af drømme bliver vi klogere, - det er først når dagens oplevelser i drømme er blevet bearbejdet, at de sætter sig fast og kan bruges fremover ...
Din dreng vil naturligt også i kraft af sin alder have en større motorisk uro, han vil få sig lagt i stillinger som han endnu ikke mestrer at komme væk fra, han har brug for din hjælp til stillingskift om natten og når du giver ham det, putter dynen om han igen osv. så sover han atter roligt.
Han er derudover også i gang med separationsfasen, øver sin selvstændighed, øver sig i at bevæge sig mere og mere ud i verden på egen hånd osv.
Der er således ofte både en fysisk grund og mere mental grund til årsag for at børn i din drengs alder sover meget uroligt om natten .. :o)
Jeg håber du kan bruge ovenstående tanker lidt videre, fortsat held og lykke med ham. Rigtig god weekend.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske