Svar: Putte til natten
20. maj 2009
Alder:
4 mdr.
Hej med jer
Det at jeres dreng nu er begyndt at sove lidt mere og bedre i løbet af dagen kan godt spille ind på hans søvn om aftenen og måske har I ret - at I putter ham for tidligt ... Det er i hvert fald et forsøg værd, at prøve at putte ham lidt senere :o)
Det er også vigtigt at I forsøger at få ham til at sove sidst på eftermiddagen, han har behov for 3 lure dagligt med den alder han har og netop på grund af den tredie lur, så vil mange børn have en vågenperiode om aftenen og gå lidt senere i seng. Det er helt normalt og det ændrer sig igen, i takt med at barnet bliver ældre, begynder at få skemad osv. Mange børn på 3-4 måneder er således meget vågne om aftenen og går måske først til ro mellem kl. 21-22, men når de så bliver omkring 6 måneder så ændrer rytmen sig og de er parate til at blive puttet omkring kl. 20. Det kan således godt være sådanne ting der spiller ind hos jer lige nu.
Så prøv hvis han vægrer sig mod at blive puttet, at tage ham med ind i stuen igen, lad ham pludre, lege, hygge sig og have det rart og når han atter viser træthedstegn, så prøver I at putte ham igen. Der er ingen idé i at I går frem og tilbage og han ligger i sin seng uden at ville sove mellem kl. 19.30-21 - så hellere tage ham tilbage i stuen og vente på at han viser sig parat.
Da det er et problem som er opstået de sidste dage skal I naturligvis også medtænke om han kan have ondt, er han forkølet, har han mon ondt i ørerne eller lignende. Her vil børn ofte sove kortvarigt og vågne op med gråd, når de tages op (kommer på højkant) så holder gråden op og ligeså snart barnet har ligget lidt ned igen, så stiger trykket i mellemørerne og barnet har ondt og græder igen.
Børn som pludselig græder, vågner med gråd, skal man altid overveje om de kan have problemer med ørerne .. Men ellers tænker jeg at det måske handler om at han ikke er helt parat til putning så tidligt som I forsøger :o)
Fortsat held og lykke, håber mine tanker giver lidt ro med på vejen - det er okay, at tage ham tilbage i stuen igen .. :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske