Brev:
Motorisk udvikling - 14 mdr.
2. juni 2003
Alder:
14 mdr.
Motorisk udvikling - 14 mdr.
Min datter (herefter A) er 14 måneder gammel. A er en glad og nem pige. Hun udviser gode sociale evner. Er glad for både tæt kontakt og opsøgende for at få kontakt, når hun møder nogen. A er godt med på det sproglige område. Hun peger og spørger det? til alt, kan på forespørgsel hvor er katten? pege på det rigtige billeder i hendes bøger.
A har siden hun lærte at sidde selv siddet rigtig godt! Har ikke gjort sig de store bestræbelser på, at nå hen til noget hun vil have, og har først i en alder af 1 år lært at gumpe (sidder ret op og trækker sig fremad over gulvet med sine fødder). Har aldrig været glad for at ligge på maven, selv om vi har trænet det med hende. Har aldrig kravlet men skubber sig bagud i stedet. Har nu lært at sætte sig op fra liggende stilling, så hun kommer vist ikke til at kravle!! Gør ingen forsøg på at rejse sig ved noget. Når vi holder hendes arme sætter hun benene foran hinanden på den rigtige måde og går fint nok. Hun kan godt lide at stå ved et lille bord eller en stol og kigge i bog eller lign.
A er vores første barn. A har fået plads i en vuggestue, når hun bliver 18 måneder. A har kontakt med andre børn til baby-rytmik, i legeland og i vennekredsen, men ikke børnekontakt mere end et par gange om ugen.
Problem: A sidder ofte foroverbøjet og vipper i hofteleddet. Vi synes, det ligner onani. Hun gør det nogle dage temmelig meget, hvis vi ikke hele tiden er tæt på hende og fanger hendes opmærksomhed eller flytter hende. Vi kan ikke se noget mønster i at det er p.g.a. træthed, kedsomhed. Egentlig har vi en holdning til, at onani er noget alle børn eksperimenterer med og dermed er okay, og vi kunne aldrig finde på at skælde hende ud eller forbyde det. Vi er barebekymret over, at hun gør det så meget.
Vores sundhedsplejerske siger, at hun aldrig har hørt om så små børn, der gør det på denne måde. Vi kan også se i diverse litteratur, at det er mere almindeligt for børn over 2-års alderen. Nogle dage føler vi os meget magtesløse over for det. Det er meget enerverende at se A sidde der og vippe blot hun skal sidde selv i kort tid.
Hvis vi forsøger at finde årsagen i vores opdragelse af A, tænker vi på, om vi har trænet for lidt fysisk aktivitet med hende. Vi er meget overbeviste om at A ikke mangler tryghed eller stimulation.
Vi har brug for et godt råd.
Jens