Svar: Jerndråber og D-vitamin
18. maj 2009
Alder:
6 mdr.
Kære Annabella
Nej det er bestemt ikke korrekt!
Det er sådan at børn som får min. 400ml mme dagligt ikke behøver jerntilskud. Får barnet ikke dette, får barnet f.eks. kun 350ml mme dagligt, så skal der gives fuldt jerntilskud ved siden af og dette er fuldstændig uafhængigt af hvad barnet indtager af kød og fisk via sin skemad.
Maden der tilbydes i overgangsperioden, indeholder ofte kun lidt jern, og optagelsen af jern er lille. Derfor vil det være meget svært at dække barnets jernbehov uden at give tilskud,
og der er risiko for udvikling af jernmangel, der kan føre
til blodmangel (anæmi).
Det er også sådan at børn skal have d-dråber dagligt fra de er 14 dage og til de er 12 måneder gamle. Størstedelen af D-vitamin får vi normalt fra sollyset og derudover via kosten. Da små børn ikke må opholde sig i direkte sollys skal man sikrer dem et indtag af d-vitamin via d-vitamindråber. Derudover skal de naturligvis have især fisk og får også d-vitamin den vej, men indtag af fisk udelukker ikke d-vitamindråber.
Uanset om børn bliver ammet eller får modermælkserstatning så skal de have et dagligt tilskud af d-vitamin. De to ting har intet med hinanden at gøre. Der skal altså gives D-vitamindråber uanset hvad barnet får at spise.
Du kan læse mere om anbefalingerne i bogen "Mad til spædbørn og småbørn" fra sundhedsstyrelsen, den kan købes på apoteket.
Jeg håber at dette er svar nok på dit spørgsmål og er ked af at du har fået så vildledende informationer - jeg håber du og din sundhedsplejerske har misforstået hinanden :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske