Brev:
Eksempel på selvstændighedsfasen
18. maj 2009
Alder:
2 år, 9 mdr.
Eksempel på selvstændighedsfasen
Hej Helen.
Sophie er nu 2 år og 9 mdr.. Hvornår er den %&#!?+%&##" selvstændighedsfase forbi...? :-)
Jeg har et par konkrete eksempler, hvor jeg gerne vil bede om et forslag, til hvordan man bedst kan imødegå hende..
F.eks. idag skulle jeg sætte traileren på bilen og køre på lossepladsen og læsse af. Jeg spørger om hun vil med, og det vil hun gerne. Det har vi gjort før.. Men da jeg får traileren sat på og kører ud af indkørslen, bliver hun hysterisk og nærmest skriger at hun ikke vil med.. Det irriterer mig, for hun har jo fået valget. Men jeg siger stille og roligt til hende, at det da er sjovt at komme derud, og hun plejer at synes at det er hyggeligt. Og når vi nu er kommet afsted så kan hun jo ligeså godt tage med.. Men hun er rigtig sur og gal..
Så jeg stopper bilen og tager hende ud, og bærer hende ind i huset uden at sige noget. Og hun er helt opløst af gråd. Jeg skynder mig at køre, for ikke at sige noget forkert... Men hvordan skal man reagere? Hvis vi nu var kommet ud af indkørslen, så kunne jeg jo ikke bare vende om og køre hjem igen..
Et andet eksempel er skrækscenariet i supermarkedet.. Hun har heldigvis ikke gjort det overfor mig (endnu), men min kone havde en lille episode med hende i Fakta, hvor hun også blev sur og ked af det.. Hun plagede ikke om noget, men hun havde lige pludselig ikke lyst til at være med ude og handle... Hvad gør man så?
Med venlig hilsen
en små-frustreret far...