Svar: Vågner om natten - 8 mdr.
Kære Katinka
Når børn er 8-9 måneder så gennemgår de en stor udvikling både fysisk og mentalt. De er rigtig godt igang med separationsfasen og det betyder at de på en gang har rigtig meget behov for at føle sig godt tilknyttet og derfor naturligt bliver mere tryghedssøgende (og ofte begynder at amme mere) samtidig med at de også begynder at vise mere selvstændighed og egen vilje og vise, at de er selvstændige små væsener :o)
Det lyder hos jer som om at din dreng er rigtig godt igang med denne udvikling, det du beskriver lyder altså sundt og helt normalt. Det er fint, at du i en periode har ammet ham lidt ekstra, men nu er det passende at skrue amningerne lidt ned igen og for at give plads til den mere rigtige mad, så anbefaler jeg normalt at man ammer aften, sen aften og tidlig morgen. Disse 3 amninger vil normalt være nok til at dække mælkebehovet og at sove igennem svarer altså til at sove fra midnat til næste morgen tidlig uden mælk. Det er således amningen midt nat, som kan springes over.
Når jeg ser din plan for dagen, så ser det ud som om at din dreng rent faktisk sover fra han ammes kl. ca 20 og så sover han til kl. er 03, hvor han melder sig igen? Det vil sige at han sover 7 timer i træk - det er super flot, mere kan du ikke forvente med den alder han har :o)
Hvis du er ked af at blive vækket midt om natten, så kan du forsøge at lægge ham til brystet og fylde ham rigtig godt op omkring midnat, hvorefter han så måske vil kunne sove 6-7 timer sammenhængende til næste morgen tidlig. Du flytter således hans lange søvnperiode til der, hvor du synes det er mest hensigtsmæssigt.
En plan for dagen ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover lidt videre i mors seng
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: ½ bolle med smør, ost, ½ banan eller anden frisk frugt, frugtmos (jerntilskud), vand af kop.
Puttes til formiddagslur uden amning
Frokost 12: Tilbydes små brødhapsere med forskelligt smørbart pålæg, gerne fiskepålæg - det kan være makrel, sildepostej, rognguf eller lignende (hvad du nu kan få hvor I bor). ...
... Suppleres med grøntsagsmos med kød eller fisk, vand af kop.
Puttes til middagslur (kan ammes hvis han beder om det og du skønner det er nødvendigt)
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, en lille portion tykmælk med frugtmos, revne æbler, banan eller lignende. Sålænge han er under 9 måneder bør komælk ikke udgøre for stor en del af hans indtag. Tilbydes frisk frugt og friske bær i hånden, vand af kop.
Skal ikke længere ammes om eftermiddagen
Aften 18-18.30: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags. Han kan spise mere eller mindre det samme som I andre: Lasagne, boller i karry, frikadeller (kød eller fiskedeller), farsbrød, laks med pesto, pangasiusfiletter, spaghetti med kødsovs osv. Retter med sovs er ofte godt og det skal servere det i en konsistens som han kan kapere. Ved siden af den mosede mad tilbydes kartoffelbåde, godt kogte pastaskruer, kogte blomkål- og broccolihoveder og lignende i hånden at sidde med selv og gnaske i. Vand af kop.
Suppleres evt. men en godnatgrød - havregrød eller flerkornsgrød med frugtmos inden sengetid, så du er sikker på at han har spist godt og ikke er sulten.
Ammes og puttes til natten ca 20
Sen aften 23-24: Ammes og sover uden mælk til næste morgen tidlig.
Jeg tænker umiddelbart at grunden til at din dreng sover meget uroligt om natten skyldes både både dine hyppige amninger og din drengs øgede behov for mere rigtig mad, samt det faktum at han lige nu går igennem seperationsfasen. Men du er nødt til at være sikker på at han ikke vågner af sult/tørst og derfor vil det være rigtig fint, hvis du kunne følge en plan som ligner ovenstående og amme igen inden midnat (inden du selv går i seng - han kan spise mere eller mindre i søvne) mod så at springe amningen midt nat over. Derudover vil du, hvis du er sikker på at han ikke mangler mad og mælk bedre kunne berolige ham om natten, hjælpe ham med at skifte stilling, få dynen omkring sig osv. så han hjælpes til fysisk ro og videre i søvnen.
Håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke og rigtig god påske :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske
Annoncer
Sponsorerede artikler
Få det perfekte, glødende og sunde look med Skøn Skincare
Hvis du ønsker at nyde velvære og luksus uden parfume, er der heldigvis mange lækre produkter, der kan give dig denne oplevelse. Gravide, småbørnsforældre og personer med parfumeallergi har ofte problemer med at finde produkter, der giver velvære og luksus uden parfume. Her introduceres SKØN ...
Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:
20. maj 2026 | Sovevaner | 18 mdr.
Hej Helen. Vores datter har i de sidste uger sovet ca kl 20 og vågnet ved...
13. maj 2026 | Sovevaner | 4 mdr.
Mudrede nætter og manglende søvn
Kære Helen, Tusind tak for dit grundige svar til mit seneste brev. Jeg...
29. april 2026 | Sovevaner | 4 mdr.
Kære Helen, Jeg er ny mor - og ny herinde, og jeg har et par spørgsmål i...
19. april 2026 | Sovevaner | 6 mdr.
Kære Helen Som du ved, så er vores barn nummer 2 en svær størrelse, der har...
10. april 2026 | Sovevaner | 16 mdr.
Hej Helen Min datter på 16 mdr har haft en rigtig god periode med søvn. Vi...
Viden om børn:
Børnevaccinationsprogram
I Danmark har vi følgende børnevaccinations program, som anbefales af sundhedsmyndighederne:
3 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 1 og PCV-1
5 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 2 og PCV-2
12 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 3 og PCV-3
15 mdr.: MFR 1
4 år.: MFR 2
5 år.: Difteri-tetanus-kighoste-polio revaccination
12 år.: MFR 2 og til piger HPV 1, 2 og 3 (MFR 2 til...
Sidde
De fleste børn kan i 6 mdr´s alderen sidde med let støtte f.eks. i en høj stol eller i barnevognen.
7 mdr gamle kan de fleste børn sidde kortvarrigt, dvs et par minutter, for så at falde til siden, for- eller bagover.
8 mdr gamle kan det fleste børn sidde i lidt længere tid og begynder også at tage hænderne ud og støde fra ved siden. Balancen bliver bedre og bedre.
Når barnet begynder at kunne sidde selv og holde et stykke legetøj i hånden er det...
Svartidsbarometer
Gratis nyhedsbrev
med nye præmier hver måned
Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.
Det siger medlemmerne ...
Hej Helen.
Du är min absoluta förebild inom allt med barn och allt som rör barnuppfostran/sömn/mat/sjukdom. Trots att jag aldrig träffat dig känner jag ett 100% förtroende och respekt för dig och känner att din syn på barn och hur man ska hantera olika situationer är helt rätt. Det finns så många metoder och syn på området idag men du har en sån sund och kärleksfull inställning.
För att sammanfatta det jag precis skrev: Du är min "guru" inom området och jag är glad att jag Tack vare min danska svärmor fann din sida och äntligen kunde få den hjälp och feedback jag så väl behövde!
Tack
/Erika









