Svar: Appelsin og kiwi
31. marts 2009
Alder:
7 mdr.
Kære A/M
Børn kan fra 6 måneders alderen tilbydes alle slags frugt og bær og der er som udgangspunkt ikke grund til at børn ikke tilbydes citrusfrugter.
I forhold til allergi, så skriver sundhedsstyrelsen:
"Undersøgelser har vist, at man hos børn med særlig risiko for allergiudvikling kan nedsætte, men ikke fjerne, risikoen for udvikling af fødevareallergi, hvis børnene ernæres udelukkende med modermælk og/eller højt hydrolyserede modermælkserstatninger i de første 4 levemåneder. Dette gælder specielt komælksallergi, og børneeksem i de første 5-7 leveår".
De skriver endvidere: "I de fleste af de undersøgelser, der har vist effekt af allergiforebyggende diæt til allergidisponerede spædbørn, har man tilrådet diæt i de første 6 levemåneder. Der er imidlertid ingen dokumentation for, at diæt i 6 måneder eller længere er bedre end 4 måneder. Der er ikke videnskabeligt grundlag for at fraråde såkaldt 'højallergene' fødeemner som fx æg, fisk, skaldyr, bælgfrugter, citrusfrugter, nødder og jordbær. Men nogle af disse frugter kan på grund af saftens syre virke lokalirriterende. Det foreslås, at disse fødeemner introduceres et ad gangen i små mængder, når barnet er kommet godt i gang med overgangskosten".
Ovenstående er fra bogen "Anbefalinger om spædbarnets ernæring, vejledning for sundhedspersonale, Sst. 2005".
Håber ovenstående er svar nok på dit spørgsmål:o)
Rigtig god påske.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske