Brev:
Starte på grød med fingeren i munden
31. marts 2009
Alder:
4 mdr.
Starte på grød med fingeren i munden
Hej Helen
Jeg er startet med at give min datter på 4 mdr og 1 uge grød. Grunden til at jeg er startet på grød allerede nu er, at hun er svær at mætte om aftenen inden hun skal sove og derfor svær at få til at sove. Jeg har indtil opstart på grød suppleret amningen med en natflaske med mme (250 ml), men da det ikke længere synes at være nok til at gøre hende mæt om aftenen, er vi startet på grød.
Vi har været i gang i ca. 14 dage. Hun får hjemmelavet risgrød med lidt æblemos. Når hun skal have grød sidder hun enten i skråstolen eller på skødet. Hun ser ud til at kunne lide grøden, men vil kun spise når hun får lov til at putte den ene tommelfinger ind i munden og på den måde sutte maden i sig.
Jeg har forsøgt at holde hendes hænder, men så bliver hun sur. Jeg ved ikke om jeg skal forsøge at holde hænderne væk og så lade hende nøjes med de få tsk fulde jeg kan lokke i hende eller jeg skal lade hende sutte på tommelfingeren mellem skefuldene? Når hun sutter på tommelfingeren ind i mellem kan hun spise ca. en halv dl.
Problemet er også at jeg har lidt svært ved at tolke det, at hun putter tommelfingeren i munden, når hun får grød. Det er som om at når skeen nærmer sig munden, putter hun tommelfingeren derind i stedet. Er der fordi hun ikke vil have grøden eller fordi det er nemmere for hende at synke det når hun sutter?
Jeg vil virkelig gerne i gang med grøden, så jeg håber du kan hjælpe mig lidt videre.
Med venlig hilsen
Mie