Brev:
Søvnproblemer - 2 år, 7 mdr.
1. februar 2009
Alder:
2 år, 7 mdr.
Søvnproblemer - 2 år, 7 mdr.
Hej Helen
De sidste måneder har vi haft lidt udfordringer omkring Emilies søvn.
Hun begyndte jævnligt ikke at ville sove til middag i vuggestuen og endnu sværere er det herhjemme i weekenden. Når hun endelig sover til middag herhjemme er kl. måske 14 og så sover hun et par timer.
Det er sjældent fordi hun ikke er træt, men hun vil helt tydeligt bare ikke sove til middag. De gange hvor hun så ikke får sovet bliver hun helt umulig sidst på eftermiddagen. Til gengæld falder hun så nemt i søvn om aftenen.
Netop putningen om aftenen er ret svært nu. Hun kan nemlig ikke sove, hvis hun har sovet til middag - heller ikke når hun i vuggestuen tager en "almindelig" lur f.eks. fra 12 - 13.30.
Vi gør som vi altid har gjort (bortset fra at alt tager 3 gange så lang tid, fordi hun ikke vil skiftes, have nattøj på, børste tænder osv.) Efter hun har fået nattøj på og børstet tænder sidder vi sammen i hendes seng og læser derefter lægger jeg mig ved siden af hende til hun sover - det tager oftest 1 -1½ time.... Hun er ikke ked af det, hun bare vender og drejer sig nuldrer hår, skal lige have vand osv.
Jeg er nødt til at blive til hun sover ellers kravler hun ud og/eller bliver ulykkelig, men jeg tænker at hun ville falde hurtigere i søvn, hvis jeg ikke var der (som hun i øvrigt også gjorde det indtil en gang sidste sommer).
Før hen sov hun altid kl. 19.45 og stod op ca. 6.00 - nu sover hun et sted mellem 21 og 22 og våger omkring kl. 8.00...
Jeg spekulerer frem og tilbage og når frem til 2 muligheder;
Enten er det tid til at droppe middagsluren og hun er derfor simpelthen ikke træt nok til at kunne sove om aftenen.
Eller også er hun på en eller anden måde utryg...
Med hensyn til det første, så er det da alt for tidligt, sover de ikke til middag indtil de er godt 3 år? - og igen, det er jo ikke fordi hun ikke er træt.
Med hensyn til evt. utryghed så giver det jo uværgerligt lidt konflikter, når hun ikke vil nogen at de ting man jo altså skal nogle gang om dagen - skiftes, have tøj på osv. Også selvom jeg prøver at minimere ubehagelige konflikter.
I vuggestuen startede der for nogle måneder siden en ny pædagog, som jeg mildest talt ikke er særligt imponeret over. Jeg synes alting foregår i en negativ tone - rejs dig dog op, lad nu vær' med at tude, bliv nu sidende, hold nu op, lad være med at skabe dig.... Jeg ville nødigt tilbringe en hel dag sammen med hende... Men hvad stiller man lige op, men sådan en type. Det er jo lidt svært sådan at bede folk lige ændre hele deres personlighed... Det sker jo ikke.
Emilie virker glad for vuggestuen og det tager let 45 min. at få hende overtalt til at få tøj på og gå med hjem om eftermiddagen.
Jeg har dog bemærket at hun ofte søger ind på en af de andre stuer - det er en vuggestue med 3 stuer og åbne døre.
Hvad tænker du?
Mange hilsener og tak
Tina