Svar: Søvn og rytme - 2 mdr.
1. februar 2009
Alder:
2 mdr.
Hej med jer
Tillykke med lillebror, dejlige to navne Oscar og Oliver :o)
Med den alder Oliver har nu, så er det helt fint at begynde med lidt mere faste rutiner og ritualer. Han skal naturligvis fortsat ammes, så I er sikre på at han falder mæt i søvn og ikke vågner kort tid efter fordi han er sulten, men det er en god idé, hvis I så småt kunne begynde at lære ham at falde i søvn uden at have brystet i munden. Det betyder ikke at han skal lægges vågen i seng, for det er helt naturligt at han falder i søvn i favn og ved brystet, men det vil være en rigtig god idé, hvis I kunne arbejde på at flytte ham på det tidspunkt, hvor han alligevel lige registrerer hvor han bliver lagt.
Det er vigtigt at du forsøger at putte ham hurtigt efter amning, hvis du ligesom sidder for længe med ham, så når han at falde for meget i søvn hos dig og bliver naturligvis frustreret og forskrækket, når du så prøver at flytte ham. Det er også vigtigt at du sørger for at holde ham godt igang under amningen, så han ikke ligger og powernapper ved brystet imens han spiser, men netop i stedet kan tage en lidt længere lur efter amning/imellem amningerne. Prøv derfor at arbejde på at han spiser effektivt og længe og falder han for meget i søvn, så læg en skiftning ind imellem amningerne.
Det vil sige amme ham fra den ene side, skifte ham, så han vågner op til dåd igen og så amme ham fra modsatte side, så du er sikker på at han har fået hvad han har brug for. Herefter skal han så sove og når han så vågner og har brug for mad igen, så starter du der, hvor du sluttede sidst, skifter ham og tilbyder igen modsatte bryst.
Det er en rigtig god idé at svøbe ham og du kan her overveje om ikke du skal prøve at svøbe ham netop i forbindelse med skiftning så sidste amning foregår svøbt. Hvor du normalt ville bære ham i armene, skal han altså i stedet svøbes. Det at være svøbt vil give ham fornemmelsen af tryghed og at være tæt - men det vil være af et klæde og ikke af jeres arme og det vil netop forhindre at han mærker skiftet mellem favn og lift så tydeligt.
Det er naturligt at han protesterer, når han lægges fra en varm favn ned i en kold seng og her hjælper svøbet.. Nogle har også glæde af at lune sengen lidt ved f.eks. at bruge flonelslagner i stedet for bomuldslagner.
I forhold til at han er forkølet lige nu, så er det vigtigt at du forsøger at rense hans næse med lidt isotonisk saltvand og en næsesuger, så du får skabt fri passage. Nogle gange kan man også have held med at sprøjte lidt modermælk ind i næsen, det kan samle snottet til en bussemand, som du så kan forsøge at få ud med snippen af en stofble. Det vigtigste er at luftvejene er frie, så han kan trække vejret frit - ellers spiser han ikke ordentligt, får ikke mælk nok og sover derfor heller ikke så godt efterfølgende.
I kan fortsat forsøge om han vil have en sut, selvom han har afvist den indtil nu, så kan det godt tænkes at han vil. Prøv med forskellige slags, en sut sætter gang i tarmperistaltikken og fører maden og også luften igennem systemet. En sut kan derfor være en rigtig god idé, når han efter et måltid skal have hjælp til at overgive sig til søvnen og finde ro.
Lad sutten indgå som en del af putteritualet, træk gerne en stofble igennem suttens ring, så han har en klud ved ansigtet. Den kan hjælpe ham med at holde sutten ved munden og samtidig associerer den lidt som når han ligger ved brystet, hvor han jo også mærker dit bryst mod sin kind.
Start derfor med at amme ham, sørg for at holde ham igang ved brystet, så han spiser effektivt, synker osv. Skift ham, så han atter vågner op til dåd, svøb ham og am ham så igen - et tilbud, hvor han kan spise det han har lyst til. Herefter får han så sin sut og sutteklud.
Se og lyt til hans vejrtrækning, hans øjne. Prøv at lægge ham fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere og når du kan se at han er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Stille og roligt putte ham fra din favn ned i egen seng. Han er stadig svøbt og han har sin sut (hvis han vil have den). Stå lidt ved ham, hold dine hænder roligt på ham, så han fornemmer at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hans krop, så der er lidt tyngde, vug ham blidt imens han ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser - hvis han ligger i liften så sving liften stille og roligt frem og tilbage.
Stil liften lidt afsides og ikke hvor der er for meget larm af fjernsyn, storebrors leg eller lignende. Gerne i et lidt køligt rum - det er især vigtigt når han er svøbt, at I er opmærksomme på at han ikke bliver for varm. Af risikoen for vuggedød, er det derfor meget vigtigt at I løsner på klædet, så han kan komme af med varmen eller sørger for at han står køligt, når han sover :o)
Derudover tænker jeg, at det vil hjælpe jer at være opmærksomme på hans bevidsthedsstadier. I skal prøve at lægge mærke til hans signaler. Små børn har lidt forskellige måder at vise tegn på træthed og tegn på lyst til at pludre, lege osv. Man taler om forskellige bevidsthedsstadier og det er vigtigt at I kender til dem.
Stille årvågenhed: Er der hvor jeres dreng ligger og kigger. Ganske stille studerer omgivelserne, lyspletten på væggen, dit ansigt og dine bevægelser. Han ligger helt stille, følger med øjnene men uden at dreje sit hoved.
Aktiv årvågenhed: Bevæger sig lidt mere, han kigger mere aktivt rundt, kommer med små lyde, knirker lidt, vægrer sig måske lidt mod kontakt, begynder at virke lidt søgende, sulten eller har behov for hjælp til at koble lidt fra, vender blikket væk og fortæller at han har brug for lidt ro. Det er ikke det samme som at han har behov for at sove.
Gråd: Han begynder at græde, han har været aktiv, er ved at blive træt, er irritabel eller begynder at mærke at han nu er ved at være sulten. Måske vil han gerne løftes lidt op, har brug for hjælp til at skifte stilling, få en ny ble, måske behov for bare at ligge lidt for sig selv og lade alle de indtryk han har fået bundfælle sig.
Døsig: Når han er træt og har brug for at blive puttet. (Døsighed kan man dog også ses lige der, hvor han er ved at vågne lidt op fra en lur). Han bevæger sig, øjnene holder op med at fokusere, virker lidt matte, han rynker panden, smiler måske lidt, spidser munden, smasker, øjenlågene er ved at falde i og han ruller med øjnene. Det er i denne periode at han skal puttes eller gerne lige lidt før. Ved at putte ham på dette tidspunkt, så giver du ham mulighed for at få en længere sammenhængende søvn.
Mit råd til jer er altså at I prøver at lægge mærke til hvilken bevidsthedstilstand han er i. Nogle gange prøver I måske at putte ham lidt for tidligt, måske prøver I at putte ham der hvor han egentlig befinder sig i "stille årvågenhed" og bare har brug for at ligge og kigge lidt ...
Det er rigtig fint, at lægge ham under aktivitetsstativet om aftenen, hvis I har indtryk af at det virker og giver ham lidt ro. I kan også overveje om en sansegynge måske var noget for jer. En sansegynge er en stor rund gynge med et net. Man hænger gyngen ca 30 cm over gulvet, lægger en dyne på og lægger så barnet på gyngen. Når barnet sparker med benene, bruger sine arme, så bevæges gyngen stille og roligt fra side til side og barnet vugges på den måde lige så stille. Det kan være rigtig godt til især præmature børn, men også mature børn nyder det ofte meget, netop fordi de vugges lidt samtidig med at de kan kigge rundt, studere verden stille og roligt.
I forhold til søvn og behov, så skal I regne med at han har behov for at sove ca 3 lure dagligt. En formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på eftermiddagen. Sammenlagt vil disse lure ofte vare ca 6 timer og nattesøvnen vil vare 9-10 timer naturligvis afbrudt af amning. Altså søvnbehovet er normalt mellem 15-16 timer i døgnet.
Håber I hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke med det hele :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske