Svar: Den første skemad - 4 mdr.
2. juni 2003
Alder:
4 mdr.
Hej Gitte
Da din søn endnu ikke er så gammel, skal du være opmærksom på, at overgangsperioden fra nu til mere fast føde, vil tage længere tid. Din søn kan have svært ved at få maden rigtig ind i munden og synke, så når maden kommer ud igen, behøver det ikke være fordi han ikke kan lide det, men fordi han skal vænne sig skeen, smagen, konsistensen og det at synke. Hvis du giver ham noget han ikke kan lide eller hvis han ikke vil have mere, så vil han dreje hovedet væk eller holde munden lukket.
Du skal være opmærksom på at han endnu ikke vil kunne spise hele måltider, men ofte kun spiser få skefulde,- smagsprøver. Tilbyd ham det samme over flere dage (undgå for stor variation), og giv ham tid til at vænne sig til en ny smag og konsistens.
For at gøre det lettere for ham at synke, vil det være en god idé, hvis du i begyndelsen laver maden flydende. Dvs at grøden eller mosen skal være som en cremet suppe. Når han har lært at suge maden ind fra skeen og synke, kan du begynde at gøre maden tykkere.
Grød lavet af majsmel, rismel eller boghvedemel, giver en fin, blød og cremet konsistens og er godt til den første skemad. Grød lavet af f.eks. hirseflager giver en mere "fnugget" grød, men den er mild i smagen og mange børn kan godt lide det.
Grøntsager kan koges og lavet til mos. Du kan foruden gulerødder også lave en tynd kartoffel-, blomkål-, broccolimos. Til at begynde med behøver han ikke at prøvesmage mange slags grøntsager.
Frugt kan du ligeledes give i små mængder. Som den første skemad anbefales modne æbler, pærer, bananer og ferskner. Også bær kan være gode. Så længe han er så lille, som han er, vil jeg anbefale dig at koge frugten til mos (banan skal selvfølgelig ikke koges). Frugtmos kan f.eks. bruges oven på grød.
Ernæringsmæssigt er der ikke forskel på den industrielt fremstillede grød og mos og den hjemmelavede. Men mange forældre vil gerne selv tilberede barnets mad. De industrielle produkter kan bruges i den første del af overgangsperioden, men indholdet vil ofte være for findelt, når barnet skal til at bruge sin tyggefunktion.
Da din søn kun er 4½ måned gammel, vil jeg tro at to måltider skemad dagligt er nok. Efter ca en måned vil du kunne øge til 3 måltider skemad dagligt.
Et forslag kunne se sådan ud:
2 måltider skemad
Morgen: Bryst/flaske
Formiddag: Bryst/flaske
Frokost: Grød og evt. bryst/flaske
Eftermiddag: Bryst/flaske
Aften: Kartoffel- og grøntsagsmos. Evt. frugtmos til dessert og evt. bryst/flaske
Sen aften: Bryst/flaske
Nat: Evt. bryst/flaske
3 måltider skemad
Morgen: Bryst/flaske
Formiddag: Grød og evt. bryst/flaske
Frokost: Grød eller kartoffel- og grøntsagsmos og frugtmos til dessert. Evt. bryst/flaske
Eftermiddag: Bryst/flaske
Aften: Kartoffel- og grøntsagsmos, evt. frugtmos til dessert. Evt. bryst/flaske
Sen aften: Bryst/flaske
Nat: Evt. Bryst/flaske
Håber du kan bruge ovenstående.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske