Brev:
Mad og amning - 6 mdr.
24. januar 2009
Alder:
6 mdr.
Mad og amning - 6 mdr.
Kære Helen
Mange tak for dine sidste svar. Vi har et par opfølgende spørgsmål om morgenmad, mos og antal af amninger.
Vi har stadig meget urolige nætter og er oppe hver eller hveranden time(gab!), men det går strygende fremad med maden! Hurra!!
På Almas 6 måneders dag - efter 1 måneds frustrationer og "kamp" (dvs. mest laden som om vi var ligeglade, mens hun bare satte fingrene i skeen og kørte grøden op i håret :o)) - åbnede hun pludselig munden for skeen, og nu 8 dage senere sluger hun 1/2 - 3/4 dl. to gange om dagen. Ja, det gik hurtigere op i tempo, end vi havde planlagt, men vi er jo fuldstændig vilde med at se hende spise! Vi tror, at det var en kombination af, at vi havde ladet hende lege med maden, købemad (farvel til mors ambitioner og skåneærmer) og en større ske, som hun selv kunne spise fra! Hun gnaver nu også lystigt i rød peberfrugt, agurk, gulerod, brødstænger og frugt. Vores dage følger ca. den plan du har sendt os, bortset fra, at hun oftest bliver puttet lidt senere til eftermiddagslur, fordi hun simpelthen ikke er træt før:
Kl. 05/06: Ammes
Kl. 8.30/9: Lidt frugt i hånden at sutte på.
Kl. 10: Ammes og puttes til formiddagslur
Kl.12.30: Grød med frugtmos + vand af kop.
Kl. 14.30 (ca): Ammes og puttes til middagslur
Kl. 16-16.30: Ammes og lidt frugt i hånden
Kl. 18.30 (ca.): Grøntsagsmos/grød med frugtmos + vand af kop.
Kl. 19.30-20: Ammes og puttes (hun sover altid i egen seng)
Sen aften/lidt efter midnat: Ammes
Kun to enkelte gange, er hun blevet ammet en ekstra gang om natten, men kun hvis hun ikke har taget så meget ved putning og midnat.
Vores spørgsmål er følgende:
1) Hvornår kan/skal vi begynde at give hende morgenmad? Vi er lidt ivrige nu og tror også, at hun ville spise det. Trods den hurtige acceleration i mængden af mad - kun 8 dage - har vi indtil videre ikke oplevet nogle problemer med maven. Hun prutter lidt, og der er jo uden tvivl en ændring i afføring, men hun virker ikke som om hun har ondt eller ubehag. Vi tænker dog, at vi skal passe lidt på ikke at lade begejstringen løbe af med os, og at det ikke skal være for hurtigt, så hvis du kan give os et fingerpeg i antallet af dage eller i hvor længe hun skal have spist en vis mængde af frokost og aftensmad?
2) Hun bliver altså ammet 6 gange i døgnet nu. Hvornår kan/skal vi skære det ned til 5 gange, og hvilken amning skal vi prøve at droppe først - formiddag eller eftermiddag? Og skal vi i den forbindelse prøve at flytte tidspunkterne lidt for de andre, eller giver man hende bare en "kold tyrker" og bliver i samme plan? Og hvor langt tid efter, at det er lykkes, kan/skal vi herefter skære den anden dagsamning og gå ned til 4 amninger i døgnet?
3) Hun er ikke stor fan af grøntsagsmos - måske fordi det stadig er hjemmelavet og det er uanset om det er rene søde kartofler, med gulerødder etc. Hun spiser dog et par skefulde og mister så interessen. De sidste par dage har vi så "toppet op" med grød for at se, om hun var mere sulten, og det har hun været hver gang. Vi vil selvfølgelig fastholde hende i grøntsagsmosen, men hvilken fremgangsmåde vil du anbefale? Vi kan fortsætte med at få så meget mos i hende som muligt og så slutte af med grød eller også tror vi, at kartoffelmos med hendes elskede jordbær/hindbær frugtmos måske også ville virke? Hvilken løsning tror du bringer os mindst kamp fremover for at få hende på ren grøntsagsmos? (Vi tænker, at vi lige vil vente med at blande kød i, til det fungerer rent?)
4) Hun er fuldstændig forgabt i vand og drikker uden at spilde en dråbe (når vi holder koppen selvfølgelig) - en halv til en hel kop, hver gang vi tilbyder. Også selvom det er flere gange om dagen. Er det ikke meget? Vi er begyndt først at give hende den efter maden, fordi vi havde indtryk af, at hun tidligere "fyldte op" på vand. Er det ok?
Vi har oplevet, at hun efter hun er begyndt at få vand, bøvser meget igen, og tit bliver vækket af en stor bøvs, som hun ikke selv kan komme af med (især hvis hun ligger i voksiposen). Vi er derfor holdt op med at tilbyde hende vand, medmindre det er i god tid inden sovetid, så vi ved, at hun vil møve lidt rundt på gulvet og få dem presset ud på den måde. Men vil en baby på 6 måneder normalt have et decideret behov for at få vand ved mellemmåltiderne, som du også skriver - eller er det hovedsageligt for også at træne dem med koppen?
Hun er som sagt også urolig adskillige gange om natten (hvor hun ikke bliver, men heller ikke vil ammes), og jeg tænker, om hun kan være tørstig? Vi synes selv her er lidt tørt i luften, og vi drikker begge næsten 1/2 liter vand i løbet af natten! Der skrives mange steder om det at give vand til børn i løbet af natten, men vi kan ikke finde noget om, hvornår man typisk begynder at gøre det? Og skal vi i så fald også gøre det af en kop (hun vil ikke tage sutteflaske med mm eller mme) for så tror jeg, at hun vil vågne helt op og tro, at det nærmest er legetid?
Endnu engang tak for hjælpen!
Med venlige hilsener
Almas forældre