Annonce

Annonce

Svar: Grænsesøgende


13. januar 2009

Kategori:
Alder:
15 mdr.

Helen Lyng Hansen, sundhedsplejerske

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Majbrit

Når man er 15 måneder gammel, så er lysten til at lære og udvikle sig rigtig stor og din dreng lærer ved at undersøge ting igen og igen. Når han gentagende gange hiver tingene ud af skabet, kravler op og hopper i sofaen, tager maden ud af munden og kigger på den, smatter maden imellem fingrene, spiser jord eller hvad han nu gør, så er det ikke fordi han er uartig, men fordi han er igang med at undersøge og lære.

Han er stadig så lille at han ikke forstår forklaringer og han har stadig rigtig stor udforskningstrang. Selvom han hører du siger nej, så er lysten til at udforske så stor at det overdøver det lille nej han hører og så gør han det alligevel. Igen ikke for at være provokerende eller irritere dig, men fordi det er en del af hans naturlige måde at udforske verden på.

Han husker bedst, hvis du lader en handling følge med dit nej. Det vil sige at du flytter ham, når du siger nej eller flytter det han ikke må lege med. Det forhindrer ham ikke i at gøre det igen og igen, og på et tidspunkt vil han kigge på dig, fordi han ved du siger nej - og så gøre det alligevel, igen fordi trangen til at udforske og undersøge tager over og overdøver det nej, han ved du giver ham. Men stille og roligt, så lærer han at huske det nej, han begynder at forstå at her er noget han ikke må og han får stille og roligt lettere ved at lade tingene være.

Når han får et nej, når du flytter tingene, når du stopper ham i det han er igang med, så reagerer han naturligvis med vrede, frustration og fortvivlelse. At blive vred er fysiologisk. Det betyder at din søns adrenalin pumper rundt i kroppen og han kan ikke styre det. Hvis du stiller krav om at han skal styre sig, siger til ham at han ikke skal være så hysterisk eller lignende, så pumper adrenalinen endnu mere og situationen bliver voldsommere. Du puster til ilden.

Han smider sig måske rundt, hans slår ud efter dig, han siger du er dum eller lignende og du skal se det som at hele hans krop er i oprør. Han mangler de vigtige forbindelser i hjernen, der skal til for at bevare roen og tælle til ti, hans hjernehalvdele er stadig ikke i stand til at kunne dette og derfor hjælper det ikke noget, at skælde ham ud igen og igen.

Selv om din søn er god til at sige enkelte ord, så kan han endnu ikke sætte ord på sine følelser - han kan ikke sige "det er bare så uretfærdigt" og derfor bliver det til "dum" i stedet, det er måske det ord han kender. Husk at de ord du bruger til ham, lærer han og bruger også mod dig ...

Du er nødt til at hjælpe ham til ro, ved at sætte de ord på som han selv mangler, ved direkte at sige "du bliver bare så vred" eller ved at give alternativer "Du kan ikke få chips lige nu, men du kan få et stykke agurk". Da han har en alder, hvor han gerne vil tage ting ud af skabet, op af skuffer osv. så giv ham et alternativ til det. Giv ham hans egen skuffe, en stor flytte kasse eller lignende, som han kan tømme igen og igen. Skift indholdet, så der hele tiden at noget nyt og spændende at finde frem og flytte. Og brug det så som alternativ, når han har fat i et skab eller en skuffe du ikke vil have han åbner og tømmer "Ikke det her skab, se her, du har din egen kasse her ...".

På den måde anerkender du hans udvikling og hans naturlige trang til at undersøge.

Skammekrog eller 'time-out' som det også kan kaldes bruges normalt ikke til så lille et barn. Han handler jo lystbetonet og helt naturligt i forhold til hans alder, hans manglende sprog osv. Man ...


Annonce

... skal generelt være meget påpasselig med at bruge time-out og det kræver at barnet er gammelt nok til at forholde sig til hvad det har gjort - her tænker jeg normalt på børn på f.eks. 5 år. En 5 årig kan man lave aftaler med, forklare hvorfor time-outen sker osv. Det kan man ikke med et barn på 15 måneder ... Derudover så siger man, at den tid barnet er på værelset max bør være 1 minut antal år barnet er. Altså et barn på 5 år, kan blive sendt på værelset i 5 minutter. Samtidig skal man så også sørge være lige uden for døren, sætte sig på gulvet eller på en stol der, så barnet ved at man stadig er der. Når barnet sættes på værelset skal det have en forklaring: "Jeg sætter dig herind fordi du sparkede mig. Man må aldrig gøre noget, som gør ondt på andre". Det er altså i sådanne situationer, man kan bruge time-out, jeg ville aldrig sætte et 15 måneders barn i 'skammekrog'.

Men hvad skal jeg så gøre, spørger du "hvad er alternativet, når det går helt over grænsen?".

Det er aldrig uden konflikter at have et barn og konflikter, grænseprøvning osv. hører alderen til. At sige nej og hvordan man siger nej, hvor tit man siger nej og hvorfor man siger nej er helt naturlige overvejelser, når man taler opdragelse.

Det vigtigste er at lytte til barnet og også gentage det barnet vil, så det hører at man har forstået, hvad det vil. En dag kan meget hurtigt blive fyldt med nej, nej, nej og det er opslidende og hårdt får både barn og forældre. Nogle gange kan man øve sig i ikke at sige nej, ikke altid at starte en sætning med et nej, for så er det nej barnet altid hører. Så i stedet for at sige "Nej, vi skal spise først", så kan man nogle gange sige "Ja, når vi har spist, må du lege med togbanen...".


Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

AT overveje sit nej er vigtigt. Nogle gange er et nej nødvendigt, men andre gange skal man overveje, hvad der er i vejen for at barnet får lov. Et barn der oplever at få ja en gang imellem vil også lettere kunne respektere et nej.

Man skal som forældre heller ikke være bange for at sige nej. Hvis man ved at et nej er det rigtige i situation, så skal man sige det og holde fast i dette. Det kan godt være at barnet bliver vred eller frustreret, men børn skal også lære at håndtere den frustration, der følger med når man ikke altid kan det man gerne vil. Det kan f.eks. være et spørgsmål om sikkerhed, din dreng SKAL holde dig i hånden, når I går på gaden, det er en regel som er nødt til at være der, det handler om at det er farligt, hvis han løber ud på gaden. Her er du naturligvis nødt til at holde fast, det står ikke til diskussion.

Men så handler det som sagt også om at møde ham med forståelse og omsorg. Børn i 1-3 års alderen får anfald af fortvivlelse og her skal de mødes og forståes "nnååå, bliver du bare så ked af det, sååå skat" eller hvad det nu kan være. Så man rummer barnets følelser og viser at man forstår det - samtidig med at man holder fast i det nej, man har sagt. Det handler om at melde ud til barnet at "jeg forstår godt at du bliver vred eller ked af det, men jeg vil stadig ikke have det". På den måde imødekommer man sit barn og viser at man forstår det og giver plads til det. Viser at man godt kan rumme barnets følelser og ikke bare kommer med en bemærkning som "hold dog op med at skabe dig" eller "jeg vil ikke tale med dig, når du er sådan" eller "så hør dog efter, hvad jeg siger".

Håber at du her har fået lidt viden om hvad der sker hos jer og nogle værktøjer til at komme videre. Fortsat held og lykke med ham :o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske



Annoncer

Sponsorerede artikler

Derfor vælger flere Tiny Tumult – blødt tøj til sensitiv hud

Kender du følelsen, når selv det blødeste tøj ikke er blødt nok til dit barns sensitive hud? Hos Tiny Tumult skaber vi præcis dét, mange forældre leder efter: silkeblødt, ansvarligt produceret børnetøj, der giver dit barn komfort og bevægelsesfrihed – og dig som forælder ro i maven.

Læs mere her



Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

5. august 2025 | Opdragelse | 16 mdr.

Tandbørstning - 16 mdr.

Kære Helen Tak for dine gode og brugbare råd angående indkøring i dagpleje,...

Læs hele brevet og Helens svar


1. august 2025 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

En umulig ulvetime

Kære Helen. Så er det mig igen. Tak for svar sidst ift. lillesøster. Nu...

Læs hele brevet og Helens svar


24. juli 2025 | Opdragelse | 13 mdr.

Bedre spisevaner og bideri

Kære Helen, Du har tidligere hjulpet os med gode råd og ro i maven, så jeg...

Læs hele brevet og Helens svar


19. juli 2025 | Opdragelse | 2 år, 5 mdr.

Forberede barn på flytning

Kære Helen Jeg har brug for et godt råd til, hvordan vi forbereder vores...

Læs hele brevet og Helens svar


17. juli 2025 | Opdragelse | 15 mdr.

Indkøring i dagpleje del 2

Kære Helen Beklager at jeg skriver igen, men du giver så utrolig gode og...

Læs hele brevet og Helens svar


Annonce

Viden om børn:

Frysning af babymad

Du kan fryse grøntsagsmos, frugt- og bærmos ned i mindre portioner. Rens grøntsager og frugter grundigt, kog sammen med lidt vand i en tykbundet gryde, blend med kogevandet og frys ned.

Mosen bør kommes i små bægre, der er beregnet til frysning af babymad og som er fri for skadelige stoffer.

Når grøntsags- eller frugtmosen skal bruges, bør den optøs direkte i gryden. Derved bevares vitaminer og mineraler bedst.

Grøntsagsmos kan du med fordel fryse...

Læs mere i Babylex

Proprioceptive sans

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Den proprioceptive sans kaldes også muskel-ledsansen, stillingssansen og den kinæstetiske/bevægelsessans. Denne sans er kroppens evne til at opfatte bevægelse, muskelkraft, kropsstilling, og det sker ved hjælp af...

Læs mere i Babylex


Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.


Annonce


Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Du är min absoluta förebild inom allt med barn och allt som rör barnuppfostran/sömn/mat/sjukdom. Trots att jag aldrig träffat dig känner jag ett 100% förtroende och respekt för dig och känner att din syn på barn och hur man ska hantera olika situationer är helt rätt. Det finns så många metoder och syn på området idag men du har en sån sund och kärleksfull inställning.

För att sammanfatta det jag precis skrev: Du är min "guru" inom området och jag är glad att jag Tack vare min danska svärmor fann din sida och äntligen kunde få den hjälp och feedback jag så väl behövde!

Tack
/Erika


Annonce