Brev:
Opdragelse ...
4. januar 2009
Alder:
16 mdr.
Opdragelse ...
Hej Helen
Jeg har brug for lidt hjælp fra dig:)
Jeg har en datter på snart 16 måneder, det går bedre med nattesøvnen og amningen som jeg har skrevet til dig om tidligere. Noget andet er opdragelse ...
Jeg kan mærke at jeg kommer lidt til kort i nogle situationer, jeg ved ikke hvordan jeg skal tackle det og det generer mig rigtig meget .. jeg er helt grøn hvad angår børneopdragelse. Jeg har ikke en stærk fornemmelse for hvad man må og ikke må.. det er aldrig noget jeg har skænket en tanke, men nu kan jeg mærke jeg har brug for noget viden og værktøjer. Har du nogle bøger o.l. du kan anbefale? Der er jo tonsvis at vælge imellem.
Som sagt så kommer jeg tit ud for at jeg tænker "hvad synes jeg selv om det her" tænke tænke.. og så får man jo ikke handlet i situationen:)
Min datter smider tallerker og kopper ned fra bordet så maden flyver rundt. Jeg siger selvfølgelig bestemt nej (kan jo ikke tage det fra hende det ligger jo på gulvet), hun kommer ned fra bordet og det var så det måltid.. er det helt i skoven? Hun bliver ved med det hver gang vi skal spise! Hun spiser lidt og så kaster eller skubber hun det hurtigt ud over bordkanten.
I andre situationer bliver hun så vred/ked af det og smider sig ned på gulvet, det er selvfølgelig værst når hun er træt. I de situationer blir jeg usikker på hvad jeg skal gøre..vil jo gerne vise hende det er okay at blive frusteret og løse det men skal jeg trøste eller hvad? Jeg vil gerne stå fast når hun fx vil have noget jeg siger nej til, men kommer i tvivl i situationen.. Hvad gør man fx når hun blir så vred over noget hun ikke må. Hun er begyndt at slå i væggen og på mig når hun bliver sur, hvad skal jeg gøre der?
Tit er det nok fordi hun ikke kan fortælle hvad hun mener og så blir hun frustreret og så synes jeg det er svært at skulle skælde ud og sætte grænser hvis hun oprigtig er ked af det, kan du følge mig? Jeg vil gerne sætte grænser og være konsekvent, men jeg blir usikker på hvordan.
Jeg er nok for blød og til tider noget usikker, det vil jeg gerne have gjort op med, så mit barn kan føle sig tryg og sikker sammen med mig.:) Min usikkerhed og forvirring smitter sikkert og det er jeg bestemt ikke interesseret i.
Håber du kan hjælpe mig lidt på vej.