Brev:
Opdragelse og spisning
27. december 2008
Alder:
13 mdr.
Opdragelse og spisning
Hej Helen og God jul og Godt nytår.
Jeg henvender mig lige igen til dig, utroligt nok IKKE med spørgsmål vedr. Isabellas søvn eller manglen på samme! ;-D
Kort tid efter jeg sendte mit spørgsmål sidst, vendte hun 180 grader og sov fra kl. 19 til 7, og vågnede kun 1 gang! Utroligt!!! Det gjorde hun i en måned, og så blev hun syg. Hun har nu fået dræn i øret, har døjet med øjenbetændelse og opkast samt diarré og har hostet en del med opkast til følge. Vi andre herhjemme har også haft det samme. Det var en slem tur, så selvfølgelig sov hun ikke godt i den tid.
Mine spørgsmål denne gang er vedr. hendes udvikling og vægt. Da hun blev vaccineret sidst, lå hun ca. 3 kilo under normalen, og hun skal kontrolvejes til februar samt tjekkes for jern, da det lå lige i underkanten. Men hun får nu dråber.
Hun har altid været en slank pige, men har ligget på normalen siden fødsel. Men nu hvor hun er blevet 13 mdr. har hun i den sidste tid næsten helt boycuttet mad.
Jeg er godt klar over at med sygdom og opkast, har hun selvfølgelig ikke lyst til at spise så meget, men dette boycut af en art, begyndte også før sygdom. Pt. får hun kun grød, frugt og mælk. Andet smager hun på, og kaster væk. Ikke engang hendes yndlingsting, som brød med smør og ærter og majs, vil hun have. I dag fik hun en halv kartoffel til aftensmad, og 10 skefulde grød til morgenmad, 6 skefulde grød til frokost, lidt blåbær og nogle få rosiner HELE dagen!
Det er det hun ligger på og har lagt på de sidste 3 uger, og jeg er sgu lidt bekymret, selvom hun virker til at trives...og dog.
Jeg kan se en stor forandring ved hende. Hun virker meget bevidst om tingene. Hendes blik er fast og nysgerrigt, for at se hvordan jeg reagerer, og hun har et temperament uden lige her for tiden! Hold da op, hvor kan hun blive tosset. Også på sit legetøj.
Jeg går udfra at det er normalt nok, og er begyndt at opdrage på hende, altså sætte grænser. Det tager ca. 1 minut for hende at afreagere, og så accepterer hun det indtil næste gang.
Min kæreste har været meget eftergivende og tager hende op, hvilket hun selvfølgelig har regnet ud. Men vi har aftalt at han skal prøve at hænge i og lade hende være.
Hun er ekstrem morsyg og putteagtig her for tiden, noget hun ikke har været før, og det er jo skide hyggeligt, men også hårdt, da jeg igen ikke kan røre mig ud af stedet næsten. Alligevel er jeg rolig, da jeg ved at det er en fase. Men kunne du ikke fortælle lidt om hvorfor hun bliver så hidsig? Og om jeg gør det rigtige? Selvfølgelig tager jeg hende op engang imellem, men jeg mener, at jeg kan se, at det hjælper at hun ikke altid får sin vilje.
Men er jeg for hård, tror du? Er hun for lille endnu?
Det er maden jeg er bekymret for, selvom min svigermor siger at hun nok skal spise når hun er sulten. Hendes afføring er helt beige og halvfast og hun græder når hun skal af med den, men det behøver vel ikke betyde noget..eller?
Da sundhedsplejersken var her for en måned siden vejede hun 9 kilo og voksede fint i længden og hovedet. Men hun får jo ingen kød overhovedet! Har aldrig været vild med kød, mest fisk, men nu vil hun ikke have noget!
Jeg har læst at når de har det svært, altså at der foregår en masse ting i deres kroppe, så går nogen tilbage til spædbarnstadiet...er det rigtigt? For jeg synes jeg kan se det på hende. At hun vil have grød og mælk kun, og søger en masse fysisk kontakt. Det giver jeg hende. Alt hvad hun vil have, og kys og kram, men hun er et bundløst hul her for tiden.
Og kan man tillade sig at opdrage på dem, når de har det som de har det nu?
Hun vågner rigtig mange gange om aftnenen og natten, men jeg tager det ikke så tungt denne gang, da jeg nu ved at hun KAN sove godt! :-D
Hun går ikke uden støtte endnu, og prøver heller ikke, men hun er lynhurtigt til at lære og prøver selv at spise med sin gaffel.
Er hun bare frustreret og bange her for tiden? Og hvad mener du om den manglende mad? Skal jeg bare se tiden an og hvornår skal jeg reagere og gøre noget andet end det jeg gør? Jeg kan jo ikke tvinge maden i hende, og prøver at variere det så meget så muligt, uden resultat.
På forhånd tak
Med venlig hilsen
Camilla