Svar: Nogle spørgsmål vedr. søvn
24. december 2008
Alder:
5 mdr.
Hej Kristine
Det er rigtigt at man er nødt til at se lidt på hele dagens rytme, hvis man vil ændre på de tidlige morgenvækninger. Derfor vil jeg her prøve at skitsere en plan for, hvordan en dag kunne se ud hos jer.
Tidlig morgen 06: Flaske med mme, sover lidt videre
Formiddag 9.30: Flaske med mme, puttes til formiddagslur
Frokost 12: Grød med frugtmos, vand af kop.
Flaske med mme og puttes til middagslur ca 13.30 - tidspunktet afhænger af hvor lang en lur hun har taget om formiddagen og hvor sent hun således er stået op.
Eftermiddag 16.30-17: Flaske med mme
Powernapper en ½ times tid
Aften 18: Grøntsagsmos, vand af kop.
Flaske med vælling og puttes til natten ca kl. 20 - igen afhænger tidspunktet lidt af hvor sent hun er stået op fra sin powernap sen eftermiddag/tidlig aften
Sen aften/tidlig nat 23-01: Flaske med mme eller vælling
Du skal regne med at det samlede søvnbehov er ca 4-5 timer i løbet af dagen og ca 10-11 timer om natten. Det passer ofte med at barnet sover f.eks. 1½ time om formiddagen, 2 timer over middag og en powernap på godt ½ time sen eftermiddag og så sover nattesøvn fra kl. 20-07 afbrudt af at få mælk.
Jeg tænker derfor at du skal prøve at se på, hvordan din datter sover i forhold til ovenstående og så prøve at skabe en rytme, som giver hende både den mængde mad og mælk hun har behov for samt søvn på hensigtsmæssige tider i forhold til, hvad der også passer I andre og hverdagen generelt.
Du kan godt putte hende ud om morgenen under de forhold du beskriver, men du skal så være opmærksom på at hvis hun så sover til kl 09 om formiddagen, så rykker hendes indre ur sig jo også efter dette og det vil kunne påvirke hendes øvrige søvn og spise tidspunkter og gøre det sværere at forlænge hendes nattesøvn, som du gerne vil ...
Hvis hun vækkes af vækkeuret, så var det måske værd at overveje om hun skal på eget værelse. Når hun bliver 6 måneder vil det normalt være fint at lade hende sove for sig selv og det kan også hjælpe lidt på jeres morgener.
Grunden til at jeg i planen skriver flaske, er fordi du selv nævner at hun får vælling. Hvis du ammer i stedet for at give flaske om dagen, så er det fint, så bør hun bare ammes på de tidspunkter hvor jeg har angivet flaske med mme.
Håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke med hende og rigtig god jul og godt nytår :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske