Svar: Hård mave - 5 mdr.
21. april 2004
Alder:
5 mdr.
Kære Andi
Jeg tror bestemt ikke at I gør noget galt. for det første skriver du at Josefine er født 6 uger for tidligt. Det betyder at hun godt kan have et lidt mere umodent tarmsystem og samtidig er hun nok også disponeret, da far har problemer og også storebror.
Jeg ser ikke nogen problemer i at du forsøger med lidt sveskemos i grøden og du må også meget gerne tilbyde lidt vand af kop/snapseglas imellem måltiderne.
Det er ikke sikkert at I får Josefine til at drikke at flaske, når hun får den 'ægte vare', men I kan naturligvis forsøge, hvis I mener dette vil være godt. Væskemæssigt lyder det som om at hun er fint dækket ind, men man ved jo aldrig præcist, hvor meget de får når de bliver ammet. Man må dog stole på at de tager, hvad de har behov for og det lyder som om at hun bliver tilbudt brystet efter behov. Ammemælken er også med til at holde maven igang.
Jeg håber at I efterhånden får styr på begge børns maver. Det er synd at de skal have ondt. Har I forøvrigt forsøg med frugtgrød? Rigtig gammeldagsfrugtgrød, f.eks. jordbærgrød med mælk, er også godt til at sætte maven igang og det kan serveres som dessert efter et aftenmåltid. Måske dette ville hjælpe og måske børnene ville nyde det.
Fortsat held og lykke med dem begge.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske