Svar: Mælk - 10 mdr.
19. april 2004
Alder:
10 mdr.
Hej
Tak for dine pæne ord.
Frem mod et års alderen nedsættes mælkemængden til ca ½ liter dagligt (incl. f.eks. yoghurt) og ½ liter er det behov din datter vil have fremover, altså efter etårs alderen.
100 ml sødmælk om dagen er nok lige i underkanten, men det afhænger af, hvad hun i øvrigt spiser. Hvis hun får grød med mælk på, f.eks. om morgenen, så tæller dette også med og det samme hvis du giver hende en portion yoghurt f.eks. om eftermiddagen. Du må derfor lave et skøn over hvad hendes daglige mælkeindtag er.
Umiddelbart lyder det som en god idé at droppe formiddagsflasken, hvis hun kan undvære denne. Efterhånden som hun bliver ældre bliver hun jo også mere bevidst om at hun får den. Hvis hun får flasken som et led i hendes putteritual kan det dog godt være en god idé, at du giver hende noget andet at putte med og dermed laver ritualet om. Det vil jo også passe til at hun skal begynde i institution.
En madplan kunne se således ud:
Morgen: øllebrød med mælk
Formiddag: ½ bolle med ost og lidt frugt, samt mælk af kop
Frokost: Rugbrødssnitter og tilbehør af forskelligt grønt. Mælk eller vand af kop.
Eftermiddag: en skål yoghurt/A38 evt. med drys eller bær. En ½ bolle eller andet brød der kan gnaves. Vand af kop.
Før aftensmad: En tallerken med forskelligt grønt. Vand af kop.
Aften: Aftensmad, som I spiser og lidt frugtgrød med mælk til dessert.
På den måde burde din datter være dækket godt ind. Drikkeyoghurt og hjemmelavede milk-shake kan også bruges som 'mellemmåltider', når mælkebehovet skal passe.
God fornøjelse.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske